عکس رهبر جدید
آموزش و پرورش اقتصادی و رسالت مدیران
گفت‌گوی «رشد مدیریت مدرسه» با دکتر عادل پیغامی

«جهاد اقتصادی» نام و عنوانی است که مقام معظم رهبری برای سال‌جاری انتخاب کرده‌اند. عنوانی که برای جامعه امروز ما بسیار مهم، حیاتی، جدی و اساسی است. نامی که می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه کشور ایفا کند.
اکنون این سؤال مطرح است که هدف مقام معظم رهبری از انتخاب این نام چه بوده و در حقیقت ایشان چه چیزی را دنبال می‌کنند؟ فلسفه و ضرورت این کار چیست؟ «جهاد اقتصادی»، چه معنایی دارد و رسالت و وظیفه آموزش و پرورش در این زمینه چیست؟ آیا اساساً آموزش و پرورش که یک نهاد آموزشی و فرهنگی است می‌تواند در این رابطه هم نقش داشته باشد؟ شاید عده‌ای به حسب ظاهر موضوع، فکر کنند «جهاد اقتصادی» هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد. اما کارشناسان و متخصصان اقتصادی معتقدند که آموزش و پرورش نقش اساسی و زیربنایی در جهاد اقتصادی دارد. زیرا مهم‌ترین بخش جهاد اقتصادی، تولید سرمایه انسانی و اجتماعی است که از وظایف اصلی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.
دکتر عادل پیغامی، عضو هیئت علمی، رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس شورای برنامه‌ریزی گروه اقتصاد دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتب درسی آموزش وپرورش در گفت‌وگو با ماهنامه رشد مدیریت مدرسه گفت:
«انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته، در حوزه امنیت، مسائل اجتماعی، مسائل سیاسی، روابط بین‌الملل، مدیریت عمومی، سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی کشور قوت‌های فراوانی از خود نشان داده است. به نوعی که در عرصه نظامی می‌توانیم بگوییم که تقریباً هیچ نوع تهدیدی از سوی قدرت‌های بزرگ علیه کشور ما دیده نمی‌شود و اگر در جایی تهدید و آسیب‌پذیری باشد، همان حوزه فرهنگی و اقتصادی است.»
وی افزود: «در بعضی از مصاحبه‌ها، به بخشی از جهاد اقتصادی در حوزه آموزش و پرورش مانند مصرف بهینه، بودجه‌بندی، نیروی انسانی، منابع مالی، نگهداشت سرمایه و... اشاره شده که این‌ها در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش است. من حوزه دومی را عرض می‌کنم که شاید مهم‌تر از حوزه اول است و آن آموزش و پرورش اقتصادی است. یعنی آموزش و پرورشی که مجاهدان اقتصادی تربیت می‌کند. الان سهم برنامه درسی آشکار ما در حوزه آموزش‌های اقتصادی تقریباً نزدیک به صفر است.  یک سری آموزش‌های درسی حفظی با هدف کاملاً شناختی لابه‌لای برخی دروس مثل تعلیمات اجتماعی داریم که این یک نقص است. به نظر من جهاد اقتصادی در آموزش و پرورش شاید مهم‌تر از جهاد اقتصادی در وزارت اقتصاد و دارایی باشد.»
گزارش کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در ماهنامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 2، آبان 1390 ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۲۵۱
کد خبر : ۵۵۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید