عکس رهبر جدید
ضرورت گسترش راهنمایی و مشاوره در دوره عمومی
منبع: «رشد آموزش مشاور مدرسه»

فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه در شماره تابستان خود، مقاله‌ای چاپ کرده که در آن بر ضرورت گسترش راهنمایی و مشاوره در دوره عمومی تأکید شده است.
در مقدمه این مقاله که به کوشش سه تن از فرهنگیان منطقه جی تهران (غلامرضا شاهمرادی کارشناس مشاوره، اعظم نقوی فوق‌لیسانس مشاوره و مریم جعفرعلی لیسانس شیمی) تهیه شده، آمده است:
«دوران ابتدایی و راهنمایی دو دوره بسیار مهم در زندگی هرکس به حساب می‌آید. در این دوره‌ها شخص در حال گذار از کودکی به نوجوانی است. سال‌های پیش از نوجوانی دوره بحرانی رشد به‌شمار می‌رود که با تغییرات سریع جسمی، ذهنی و روان‌شناختی نمایان می‌شود.
کودک در این زمان در حال تجربه انواع سبک زندگی و الگوهای رفتاری است که بعدها آن‌ها را بزرگ‌سالی خود انتقال دهد. پایه و اساس شخصیت یک کودک در این دوران شکل می‌گیرد (کاتز، 2005). از آن‌جا که سلامت هر جامعه وابسته به سلامت اعضای آن است، توجه به رشد و سلامت روانی دانش‌آموزان در دوران پیش از نوجوانی یا به تعبیر آموزش‌وپرورش ایران، دوره عمومی، حیاتی است؛ چرا که رشد رفتارهای مثبت در این دوره می‌تواند از رفتارهای ناسالم بعدی در زندگی پیش‌گیری کند. به علاوه، سلامت روحی و عاطفی جهت پیشرفت تحصیلی بسیار ضروری است. معلمان و مسئولان مدارس ابتدایی و راهنمایی، مسئولان رشد تحصیلی و ذهنی دانش‌آموزان در مدارس‌اند. اما نگاهی به آمار مراجعان به مراکز مشاوره و آمار بالای مراجعان دوره‌های ابتدایی و راهنمایی مبین این موضوع است که در دوره عمومی، مسئولان مدارس جایگاه مشاوران را پر کنند؛ زیرا مشاوره امری تخصصی است و به آموزش‌های فراوانی نیاز دارد.
هدف اصلی این مقاله بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای گسترش راهنمایی و مشاوره در دوره عمومی است. ما در این‌جا ابتدا به اختصار به تاریخچه و اهمیت مشاوره در آموزش‌وپرورش می‌پردازیم و سپس فرصت‌ها و تهدیدات این برنامه بسیار مهم را بررسی می‌کنیم.»
متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش مشاوره، شماره 24، تابستان 90 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۴۵۶
کد خبر : ۴۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید