عکس رهبر جدید
نگاهی به برنامه درسی ملی در ماهنامه‌های رشد بزرگسال عمومی
ماهنامه‌های رشد بزرگسال عمومی ویژه معلمان، دانشجو معلمان و کارشناسان وزارت آموزش‌و‌پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ منتشر و در سراسر کشور توزیع شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش، اولین شماره از ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد در گروه مجلات رشد بزرگسال عمومی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 1403-1402 توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شدند.

رشد آموزش ابتدایی

اولین شماره از ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، به موضوع «سبک زندگی معلمی» پرداخته است. در این شماره تجربه‌هایی از اولین تعامل دانش‌آموزان و معلمان منتشر شده است. همچنین مطالبی نیز برای آماده‌سازی دانش‌آموزان در آغاز کلاس درس، برای معلمان ارائه شده است. در راستای تعاملی بودن این نشریه، محتواهایی تکمیلی نیز به صورت رمزینه در رشد آموزش ابتدایی منتشر شده است.

زندگی به رنگ مدرسه، لمس کلام خدا، خودآگاهی اولین مهارت زیربنایی زندگی، نماد برای مراقبت اجتماعی، پرورش مهارت زبان‌آموزی، خودتنظیمی هیجانی، تعلیم و تربیت تمام ساحتی و... از جمله مطالبی است که در رشد آموزش ابتدایی مهرماه 1402 منتشر شده است.



رشد فناوری آموزشی

اولین شماره از ماهنامه رشد فناوری آموزشی در مهرماه، به موضوع فناوری‌های آموزشی در کلاس درس پرداخته است. «آورده‌های هوش مصنوعی»، عنوان مطلبی است که در این شماره از رشد فناوری آموزشی به بررسی هدف استفاده از هوش مصنوعی در آموزش پرداخته است. در این مقاله با ارائه تعریفی از هوش مصنوعی، قابلیت‌های آن در یادگیری و توسعه، کاربردهای آن در آموزش، یادگیری، ارزیابی و برنامه‌ریزی تحصیلی و تدوین محتوای آموزشی تشریح شده است.

«فناوری آموزشی به زبان ساده» عنوان یک پرونده ویژه است که در این شماره از رشد فناوری آموزشی منتشر شده. در این پرونده مطالبی از جمله، فناوری آموزشی و اجزای آن، فناوری آموزشی، مکمل هنر معلم؛ فناوری کافی نیست؛ تأثیر فناوری در کارآمدی معلمان؛ به دنبال فهم درس از فناوری آموزشی و... منتشر شده‌اند.


رشد مدرسه فردا

با توجه به اینکه بسیاری از هنرها از جمله نمایش در مدارس که پایگاه اصلی آموزش و تربیت هستند کاربرد و استفاده دارند، اولین شماره از ماهنامه رشد مدرسه فردا به این موضوع پرداخته است. «از قصه تا نمایش» عنوان مقاله‌ای است که شیوه‌های دستیابی به قصه‌های نمایشی در کلاس درس را تشریح کرده است.

نویسنده در این مقاله خلق قصه نمایشی در کلاس درس را از جمله فعالیت‌هایی عنوان کرده که می‌تواند برای دوره‌های پیش‌دبستانی و ابتدایی برنامه‌ریزی شود. برخی از شیوه‌های خلق گروهی قصه نمایشی و ویژگی‌های نمایشنامه‌خوانی کودکان نیز در این مقاله تشریح شده است.




رشد معلم

یکی از مأموریت‌های مهم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، زمینه‌سازی برای تحول برنامه‌های درسی و تربیتی است. این تحول در گام نخست نیازمند تفکر طراحی است. اولین شماره رشد معلم در مهرماه 1402 گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش انجام داده است که در این گفت‌وگو که با عنوان «گامی نو در تحول برنامه‌های درسی» منتشر شده است، ابعاد این تفکر و گام‌های اجرایی آن تبیین شده است.

مهر امیدبخش، گامی نو در تحول برنامه‌های درسی، هنر تعامل نرم، ارزشیابی 360 درجه، هوش مصنوعی دستیار معلم، به سوی هویت اقتصادی، تأملی بر زندگی در دنیای الکترونیک و... از جمله مطالبی هستند که در این شماره از رشد معلم برای مخاطبان منتشر شده‌اند.



رشد مدیریت مدرسه

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های مدیران مدارس، تدوین برنامه سالانه است. اصولاً مدیران مدارس بنا به دلایلی، موفق به تدوین برنامه سالانه نمی‌شوند. این وضعیت به موضوع محوری و کلید تدوین برنامه سالانه یعنی نشناختن صحیح وضعیت موجود مدرسه در ابعاد گوناگون آموزشی و پرورشی مرتبط است. رشد مدیریت مدرسه در مهرماه در حوزه مهارت‌های مدیریتی، مطلبی با عنوان «کلید شناخت برنامه مدرسه» با هدف تبیین جایگاه شناخت درست بخش‌های گوناگون مدرسه را منتشر کرده است.

واسپاری اختیار، مدیران قهرمان، خطای اول در تربیت، کار خوب مدیران و... از دیگر مطالبی هستند که در اولین شماره رشد مدیریت مدرسه در مهر 1402 منتشر شده‌اند.



رشد آموزش مشاور مدرسه

در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی مؤلفه‌‌های زیادی تأثیرگذارند که لازم است توسط دانش‌آموزان، والدین و مشاوران مدرسه مورد توجه قرار گیرند. در میان این مؤلفه‌ها، عامل «ارزش‌ها» تأثیرات زیادی بر شخصیت و هویت افراد دارد، اما درسال‌های اخیر بیش از بقیه عوامل مورد کم‌توجهی و غفلت مشاوران، دانش‌آموزان و اولیای آنان قرار گرفته است. در واقع ارزش‌ها فراموش شده‌ترین مؤلفه در انتخاب رشته تحصیلی هستند. رشد آموزش مشاور مدرسه در اولین شماره خود در سال تحصیلی جاری، در مقاله‌ای با عنوان «سفر به گرای باورها» نقش ارزش‌ها و ارتباط آن‌ها با برخی از مؤلفه‌های هدایت تحصیلی را بررسی و تکنیک‌هایی برای شناسایی و تصریح ارزش‌ها معرفی کرده است.

حلقه مفقوده اقتدار والدین در تربیت فرزندان، شوق تغییر در فصل طلایی، هنر کلاس‌داری، خودباوری کلید انگیزه و... از دیگر مطالبی هستند که در شماره مهرماه رشد آموزش مشاور مدرسه منتشر شده‌اند.



* نسخه چاپی ماهنامه‌های رشد بزرگسال عمومی در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۳۵۷
کد خبر : ۴,۲۶۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید