عکس رهبر جدید
روان‌شناسی یادگیری و طراحی ساختمان مدارس ابتدایی
فصلنامه رشد آموزش هنر در جدیدترین شماره خود به بررسی طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روان‌شناسی یادگیری پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش هنر از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.


در بخش «هنر گام دومی»، مطلبی با عنوان انتقاد کن ولی راه حل بده به بررسی اخلاق هنرمندانه در مسیر رشد و سعادت جامعه متعهد پرداخته است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «اگر بپذیریم که انسان برای رشد کردن آفریده شده و ذره‌ذره و گام به گام در حال بزرگ شدن است، پس هر بنی‌بشری روی این کره خاکی، نسبت به رشد خود و جامعه‌اش مسئول است. آن موقع بحث چیستی، چرایی و چگونگی این مسئولیت پیش می آید. سنگین‌ترین بارها بر دوش انسان و اساسی‌ترین رسالت‌های انبیا هم اگر با رنگ و بوی هنری عرضه نشوند بر دل نمی‌نشینند و روی زمین می‌مانند.»

*

در بخش «انسان، محیط و زندگی» طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روان‌شناسی را بررسی شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «مدرسه‌ها تنها برای یادگیری و آموختن نظریه‌‌ها و عقاید نیستند؛ بلکه در فهم و ادراک هر چیز، به ویژه مناسبت‌ها و روابط بین انسان و اجتماع و طبیعت نیز نقش ایفا می‌کنند. پس این سوال که «‌آیا رابطه بین طراحی فضاهای آموزشی با میزان یادگیری در این فضاها وجود دارد؟» می‌تواند این فرضیه را دنبال داشته باشد که ساخت مدرسه به عنوان یک سلول جدا از اجتماع باید به کلی کنار گذاشته شود و همه کسانی که به طراحی فضاهای آموزشی می‌پردازند به مدرسه یا آموزشگاه به عنوان سازه‌ای درون جامعه و در پیوند با آن نگاه کنند.» بر این اساس، تحقیقی با عنوان یادگیری و طراحی با هدف تحلیلی بر نظریه‌های روان‌شناختی در مواجهه با رویکردهای معماری مدرسه‌ها و تقویت نقش این فضاها در یادگیری و آموزش دانش‌آموزان در جدیدترین شماره رشد آموزش هنر منتشر شده است.

*

شکل پوشاک و تنوع آن در کم و زیادی یا بلندی و کوتاهی، تابع وضعیت اقلیمی هر سرزمین است. بر همین اساس، در فلات ایران انواع پوشاک وجود دارند که در کمتر سرزمینی شبیه آن موجود است. کشور ما با داشتن بیش از 300 نوع پوشاک مردانه و زنانه سرمایه‌ای کم نظیر دارد. یک نگاه کلی به پهنه این سرزمین روشن می‌کند مردم این مرز و بوم تا چه حد در تولید پوشاک سلیقه به خرج داده‌اند.

در این شماره از رشد هنر و در حوزه «جغرافیای هنر» در مطلبی با عنوان سفر در حوالی گیل، استان گیلان به عنوان نمونه بررسی شده است. در این مطلب مردم‌شناسی، جغرافیای تاریخی، پوشاک، الگوهای لباس زنان و مردان، صنایع دستی و نقوش سنتی استان گیلان بررسی شده‌اند.

* *

اندر احوالات ایام تابستان و آموزش هنر به دانش‌آموزان؛ بررسی نقش هنرمندانه مشاوران مدرسه‌ها؛ بررسی حسن‌ وضع در سوره حمد؛ جهان‌وطنی و آفرینش‌های هنری؛ نمایش آپارتمانی؛ ماجرای 6 کوچولو؛ واضح صحبت کنیم؛ گفت‌وگو با «مرضیه قاسم‌پور بروجنی» و «جمال عرب‌زاده»؛ بررسی هنرهای آوایی در روزهـای محـرم؛ گفت‌وگو با مریم کاظمی؛ جستاری در فرهنگ ایرانی، تاریخ و پوشاک منطقه گیلان؛ تحلیل رابطه بین روش‌های آموزش درس فرهنگ و هنر به فرزندان خانواده‌ها و تفکر انتقادی در شهرستان دهلران؛ بررسی معماری خلاقانه و ارزشمند مدرسه نور مبین شهر دامغان؛ بررسی طراحی و ساخت سالن ورزشی نور مبین برای دانش‌آموزان شهر بسطام؛ طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روا‌‌‌ن‌شناسی یادگیری؛ اولین جشنواره هنری سمپاد در کشور؛ تحلیل و بررسی ده عکس اثرگذار عاشورایی که این روزها باید دید؛ ده پوستر از ایران؛ هنر شیعی در ده پرده؛ رویدادنگاری عکاسی در ایران؛ و... از دیگر مطالبی هستند که در شصت‌وپنجمین شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش هنر برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش هنر؛ شماره ۶۵. تابستان ۱۴۰۲

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۲۵۳
کد خبر : ۴,۲۶۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید