عکس رهبر جدید
تأملاتی در آموزش اثربخش محتوای آموزشی کتاب زمین‌شناسی
در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش علوم زمین روشی برای تهیه درس سالانه و طرح درس روزانه برای آموزش اثربخش محتوای آموزشی کتاب درسی زمین‌شناسی ارائه شده است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ پانزدهمین شماره از فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش علوم زمین از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.
 
تغییرات اقلیمی طی یکصد سال گذشته بر زندگی بشر اثرات متنوعی داشته‌اند که یکی از بدترین آثار آن‌ها وقوع پدیده ریزگردها است. تغییر الگوی آب و هوایی و نقش انسان در تشدید این گونه تغییرات، و همچنین عوامل طبیعی باعث شده‌اند مناطقی از زمین با اقلیمی بیابانی مواجه شوند و زمینه برای تولید ریزگردها فراهم آید. توفان‌های ریزگرد و توفان‌های شن رابطه مستقیمی با خشکی خاک و کمبود آب و حذف پوشش گیاهی دارند. رشد آموزش علوم زمین در مطلبی با عنوان ریزگردها و مهار آن‌ها به بررسی این پدیده در استان خوزستان و منطقه جنوب غرب کشور پرداخته و عوامل مؤثر در ایجاد منشأ تولید ریزگردها، اثرات ریزگردها و راه‌های مقابله با آن را مورد بررسی قرار داده است.

*

با داشتن طرح درس معلم می‌تواند مراحل تدریس را قدم به قدم با مشارکت دانش‌آموزان پیش ببرد. وقتی خود معلم با آمادگی و تسلط در کلاس درس حاضر می‌شود، آمادگی لازم را نیز در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. رمز موفقیت معلم در آموزش داشتن برنامه‌ای منظم و هدفمند مطابق با اهداف آموزشی است. برای رسیدن به این اهداف، باید مراحل تدریس را با طرح درس سالانه و روزانه به انجام رساند. در مقاله‌ای با عنوان تدریس اثربخش زمین‌شناسی، با ارائه روشی برای تهیه درس سالانه و طرح درس روزانه برای آموزش اثربخش محتوای آموزشی کتاب درسی زمین‌شناسی، به تدریس درس «کانسنگ» در پایه یازدهم متوسطه نیز پرداخته شده است.

*

فسیل‌ها اسناد تاریخ زمین هستند. مطالعه فسیل‌ها به شناخت خود، طبیعت مسن ما و گیاهان و جانوران و حفاظت از آن‌ها کمک زیادی می‌کند. دسترسی به مجموعه شواهد دقیق و امکان بررسی مطالعات دانشمندان این حوزه، به معلمان به منظور کاوش و آموزش‌های مؤثر و یادگیری دانش‌آموزان و بررسی‌های علمی و دقیق دیگر علاقه‌مندان فرصت بزرگی می‌دهد. رشد آموزش علوم زمین در جدیدترین شماره منتشر شده در مطلبی با عنوان کاوش و پژوهش‌های جامع فسیل‌شناسی و دیرینه‌شناسی به معرفی وبگاه جامعی پرداخته که اطلاعات و داده‌های زیادی را در ارتباط با فسیل‌ها و دیرینه‌شناسی برای مخاطبان خود ارائه می‌کند.

*

نقش مس در بدن؛ آماده شدن برای آینده آبی؛ تحلیل سؤال‌های زمین‌شناسی آزمون سراسری؛ ریزگردها و مهار آن‌ها؛ زمین گردشگری؛ گفت‌وگو با مدال‌آور طلای جشنواره زنان مخترع دنیا؛ آینده صنعت نفت ایران در دستان زمین‌شناسان؛ چرا زمین‌شناسی می‌خوانیم؟؛ تولید پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست؛ تدریس اثربخش زمین‌شناسی، کاوش و پژوهش‌های جامع فسیل‌شناسی و دیرینه‌شناسی و.... از دیگر مطالبی هستند که در پانزدهمین شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش علوم زمین برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.


فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش علوم زمین؛ شماره ۱۵. بهار ۱۴۰۲

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۲۱۲
کد خبر : ۴,۲۶۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید