عکس رهبر جدید
یادگیری جغرافیا با نمایش اطلاعات نگاشت‌های خلاقانه
رشد آموزش جغرافیا در تازه‌ترین شماره خود به معرفی نرم‌افزاری برای ایجاد اسلایدشوهای جذاب و اطلاع‌نگاشت‌های خلاقانه آموزشی معلم برای استفاده معلمان در فضاهای آموزشی واقعی و مجازی پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش جغرافیا از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

‌‌‌گردوغبار یک فرایند طبیعی است که در اثر عملکرد بادهای قوی بر سطح خاک رخ‌ می‌د‌هد و باعث معلق‌شدن ذرات ریز خاک در فضای نزدیک سطح زمین می‌شود و به‌طور گسترده در سرتاسر جهان در مناطق خشک و نیمه‌خشک دیده می‌شود. از آنجا که طوفان‌های ‌‌‌گردوغبار باعث انتقال مواد تا هزاران کیلومتر می‌شوند، اثر آن‌ها فقط محدود به محل وقوع طوفان‌ها نمی‌شود و همین امر باعث اهمیت جهانی این‌گونه پدیده‌ها شده است. در سال‌های اخیر وقوع طوفان‌های ‌‌‌گردوغبار ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و به یک بحران جدی تبدیل شده است. در کشور ایران نیز شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص، گسترش بیابان‌زایی و شرایط جغراسیاسی باعث شده است که کشور با پدیده گرد‌و‌غبار دست‌وپنجه نرم کند. به‌طور کلی بخش بسیار بزرگی از کشور از پدیده ‌‌‌گردوغبار در امان نیست و به نسبت موقعیت طبیعی، اثرهای این پدیده مخرب را تجربه می‌کند.

با توجه به اهمیت موضوع در این شماره از رشد آموزش جغرافیا در حوزه جغرافیا و محیط زیست، مقاله‌ای با عنوان «بررسی پدیده گرد و غبار و آثار زیست محیطی» آن منتشر شده است. در این مقاله ضمن تشریح و تبیین پدیده گردوغبار، چگونگی گسترش آن، تأثیر آن بر محیط زیست و سلامت انسان و راه‌های جلوگیری از این پدیده زیان‌بار بررسی شده است. نتایج این پژوهش منشأ ناشی از آن‌ها را نشان داده و به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این پدیده پرداخته است.

*

تاریخ معاصر ایران پیوند نزدیکی با حوادث و رویدادهای نفتی دارد و کمتر رویدادی را در تاریخ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سرزمین ایران می‌توان یافت که ارتباطی با نفت نداشته باشد. شهر مسجدسلیمان، اولین شهر نفتی خاورمیانه و نخستین شرکت‌ شهر معدنی ایران در طول حیات خود از دوران باستان تاکنون، تحت تأثیر عوامل مختلف، فراز و نشیب‌‌‌‌‌‌هایی را پشت سر گذاشته که فضای اقتصادی و اجتماعی و همچنین کالبد آن را دستخوش تغییرات بسیار کرده و اکنون، درگیر مشکلات پیچیده کالبدی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و زیست‌محیطی است. بافت شهر مسجدسلیمان به دلیل واقع‌شدن بین جلگه و کوه و هم‌جواری با رشته‌کوه‌‌‌‌‌‌های زاگرس، تا حدودی از طبیعت این منطقه تأثیر پذیرفته و شکل‌گیری محله‌های آن در دوره‌‌‌‌‌‌های مختلف، در درجه اول متأثر از صنعت نفت همراه با وضعیت مکان‌نگاری منطقه بوده است.

بـر این اساس، مطلبی با عنوان «مسجد سلیمان، نخستین نفت‌شهر خاورمیانه» نقش شرکت نفت انگلیس و ایران را در شکل‌گیری ساختار مسجدسلیمان مورد مطالعه و پژوهش قـرار داده است.

*

بیشتر اوقات، مقدار و کیفیت مفاهیم و اطلاعاتی که یک تصویر به مخاطبان خود انتقال می‌دهد و ذهن و حواسشان را درگیر می‌کند، به مراتب بیشتر از یک متن بدون تصویر است. این اثرگذاری در ارتباط بین محتوای آموزشی و دانش‌آموزان نیز صادق است به طوری که می‌توان با ارائه منظم تصویرهای باکیفیت در حوزه‌های درسی، یادگیری‌ها و چالش‌های ذهنی موفقی را فراهم کرد. در بحث آموزش مفاهیم دروس مختلف نیز مشاهده پدیده‌های طبیعی، اتفاقات روزمره، فرایندهای تجربی، روابط بین اشیا و...، اطلاعات بسیاری را به بیننده به ویژه معلمان و دانش آموزان مخابره می‌کند. تولید و ارائه تصویرهای آموزشی به صورت الکترونیک ضرورتی است که با توجه به گسترش ابزارها و فناوری‌ها به ویژه در حوزه آموزش دانش‌آموزان و معلمان احساس می‌شود.

برای تنظیم و ارائه نمایش‌های تصویری یا به قولی اطلاع‌نگاشت‌های آموزشی، می‌توان از نرم‌افزارهای گوناگون بهره گرفت که رشد آموزش جغرافیا در تازه‌ترین شماره خود در مطلبی با عنوان «یادگیری جغرافیا با نمایش اطلاع‌نگاشت‌های خلاقانه» به معرفی نرم‌افزاری برای ایجاد اسلایدشوهای جذاب و اطلاع‌نگاشت‌های خلاقانه آموزشی معلم برای استفاده معلمان در فضاهای آموزشی واقعی و مجازی پرداخته است.

***

این‌قدر گفتیم، باقی فکر کن / فکر اگر جامد بود رو ذکر کن؛ انگیزه یادگیری جغرافیا در کلاس‌های مجازی؛ یادگیری جغرافیا با نمایش اطلاع‌نگاشت‌ (اینفوگرافیک‌)‌های خلاقانه؛ قوانین حاکم بر حریم و بستر رودخانه‌ها؛ منطقه آزاد اروند؛ گزارش نخستین همایش «تمدن دریایی ـ  مسیر پیشرفت»؛ گزارش کارگاه «کارکرد جغرافیا در کارآفرینی»؛ گفت‌وگو با استاد حسن احسانی؛ مسجد سلیمان؛ نخستین نفت‌شهر خاورمیانه؛ ژنتیک شهر همدان؛ معرفی منابع جدید جغرافیایی و معرفی کشور کامبوج  از دیگر مطالبی هستند که در یکصدوسی‌وپنجمین شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش جغرافیا برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

 
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموز جغرافیا؛ شماره ۱۳۵. بهار ۱۴۰۲


منبع: رشد آموزش جغرافیا، شماره ۱۳۵
تعداد بازدید : ۱۸۶
کد خبر : ۴,۲۵۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید