عکس رهبر جدید
آموزش روش علمی تحقیق و مطالعه درباره علوم زیستی
فصلنامه رشد آموزش زیست‌شناسی در جدیدترین شماره خود، مطلبی با عنوان اصول مطالعه علم زیست‌شناسی و بوم‌سازگان طبیعی برای دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و محققان طبیعت را منتشر کرده است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش زیست‌شناسی از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در بخش یادداشت سردبیر شماره 123 رشد آموزش زیست‌شناسی مطلبی با عنوان فلسفه اخلاق زیستی منتشر شده است. سردبیر مجله در این یادداشت به موضوع اخلاق و فلسفه آن پرداخته و دیدگاه‌های مختلف درباره اخلاق و اهمیت آن را در زندگی روزمره را مورد بررسی قرار داده است.

 

*


محمد عظیمی، پژوهشگر حوزه کودک و طبیعت در مطلبی انسان‌ها را از اصل موجودات بدنمندِ اجتماعی می‌داند که برای او بدون تن زنده در رابطه با محیط نمی‌توان ذهنی سالم متصور بود. وی در یادداشتی با عنوان ذهنِ بدنمند، این واقعیت را بیان کرده که انسان‌ها به مثابه موجوداتی زیست‌شناختی، محصول میلیون‌ها سال سازگاری و رشد تدریجی از طریق تعامل پیوسته با جهان زنده و محیط پیرامون هستند اما در فرهنگ تحت تأثیرِ فضای مجازیِ امروز که بیش از حد بر دنیای مجازی و تصویر تأکید می‌‌کند، نادیده گرفته می‌شوند. نویسنده در این مطلب خواندنی، راهکاری برای یکپارچگی تن و ذهن انسان ارائه داده است.

 

*

 ارتقای کیفیت آموزش زیست‌شناسی مقاله دیگری است که در این شماره از رشد آموزش زیست‌شناسی منتظر شده است. در این مقاله ضمن مرور اهداف و خواسته‌های اولین همایش زیست‌شناسی به اهمیت همایش‌های آموزشی زیست‌شناسی و نقش این همایش‌ها در دانش‌افزایی و تعامل دبیران زیست‌شناسی با یکدیگر و استادان مبرز این رشته پرداخته شده و موضوع عدم استقبال دانش‌آموزان از رشته تجربی مورد بررسی قرار گرفته است.

*

آموزش روش علمی تحقیق و مطالعه درباره علوم زیستی در مقاله‌ای با عنوان اصول مطالعه علم زیست‌شناسی و بوم‌سازگان طبیعی برای دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و محققان طبیعت منتشر شده است. در این مقاله به شرح علم تجربی و روش علمی در علوم تجربی پرداخته شده است. استدلال استقرایی  قیاسی، فرضیات و نظریات قابل آزمون، درک احتمال، آمار، طرح آزمایشی و استفاده از مدل به عنوان راهبردی مهم برای علم تجربی از مواردی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 *

چگونه فشار روانی دانش‌آموزان را کاهش دهیم؟؛ قرن زیست‌شناسی؛ استبرق و کاربردهای آن؛ تغییرات آب‌و‌هوایی عامل کاهش عمر زنبورهای عسل؛ تأثیر نانوذرات بر سنتز سبز؛ تهدید زیستگاه های خزه‌های توپی در اثر تغییرات اقلیمی؛ خون اژدها؛ برترین عکس‌های زیست‌شناسی در سال 2022 از نگاه مجله بوم شناسی و تکامل؛ شور و عشق معلمی؛ پاسخ گیاهان به تغییرات شرایط نوری؛ آزمون فردی آزمون گروهی؛ تجربه‌ای از برگزاری یک آزمون میان‌ترم؛ ژن و بقای ماهی در سرمای شدید و فراخوان تولید محتوا و ارسال مقاله و مطلب به مجله رشد آموزش زیست‌شناسی از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش زیست‌شناسی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

 

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش زیست شناسی؛ شماره ۱۲۳. بهار ۱۴۰۲

 

 

تعداد بازدید : ۲۵۰
کد خبر : ۴,۲۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید