عکس رهبر جدید
بیش‌فعالی در کودکان؛‌ از تعریف تا تسهیل
رشد آموزش پیش‌دبستانی در جدیدترین شماره خود، ضمن پرداخت به راه‌های شناخت دقیق کودکان بیش‌فعال و علامت‌های شایع رفتاری آن‌ها، مشخصات رفتاری این کودکان و شیوه‌های مدیریت رفتار با آن‌ها را آموزش داده است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی  سازمان پژوهش؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش پیش‌دبستانی از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

پنجاه‌ویکمین شماره از رشد آموزش پیش‌دبستانی با نگاهی به ساحت‌های تربیتی برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران مطالبی را در حوزه‌های تربیت دینی، مهارت‌های شناختی، رشد عاطفی و هیجانی، مهارت‌‌های حرکتی و بدنی، فرهنگ زیست‌محیطی، هویت و عزت نفس، سلامت روانی و اجتماعی، مهارت‌های کلامی و... منتشر کرده است.

در بخش یادداشت سردبیر این مجله با عنوان یادگیری بر مدار تعادل، به موضوع تربیت دینی در اسناد نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی پرداخته شده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «اساساً تربیت و رشد همه‌جانبه و متوازن بدون توجه به تربیت دینی ناقص است. البته این مقوله باید تابع اصول و روش‌های مناسبی باشد تا در خدمت تربیت یکپارچه و همه‌جانبه قرار گیرد. هنر مربی موفق در پرورش حس دینی متربی این است که به شوق و کنجکاوی و حقیقت‌جویی او توجه کند.» سردبیر رشد مجله در ادامه راهکارهایی برای تربیت در عرصه تربیت دینی کودکان را ارائه داده است.

*

در سال‌های اخیر روان‌شناسان توضیح کاملی درباره بیش‌فعالی عرضه کرده‌اند. به طوری که بیشتر والدین با مشاهده رفتار فرزندانشان متوجه وجود چنین اختلالی در او می‌شوند و به روان‌شناس مراجعه می‌کنند. اما چون نشانه‌های این اختلال را در زیر سن هفت سالگی می‌بینیم و کودک ابتدا وارد سن پیش‌دبستانی می‌شود، مربی باید به این اختلال واقف باشد و نحوه برخورد با آن را بداند. «کودکان بیش‌فعال و پرانرژی» و «بیش‌فعالی از تعریف تا تسهیل» عنوان دو مطلبی هستند که در قالب مشاوره برای والدین و مربیان کودکان بیش‌فعال در این شماره از رشد آموزش پیش‌دبستانی منتشر شده‌اند. در این مطالب ضمن پرداخت به راه‌های شناخت دقیق کودکان بیش‌فعال و علامت‌های شایع رفتاری آن‌ها، مشخصات رفتاری این کودکان و شیوه‌های مدیریت رفتار با آن‌ها آموزش داده شده است و کارکردهایی به منظور تسهیل درمان نوآموزان توسط مربیان ارائه شده‌اند.

*

در هدف‌گذاری برنامه‌های درسی و تربیتی، توجه به ساحت‌های تربیت، یعنی ارتباط با خویشتن، ارتباط با خدا، ارتباط با خلق خدا و ارتباط با خلقت و طبیعت مورد تأکید قرار گرفته است. طبیعت و محیط زیست سالم یکی از نعمت‌های الهی و بخشی از نظام خلقت است و حفاظت از این محیط ریشه در جهان‌بینی توحیدی دارد. بنابراین مراقبت از محیط زیست، مراقبت از چیزهایی است که به خداوند تعلق دارند. یکی از راهکارهای اجتناب از آسیب رساندن به محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن، تغییر رفتار افراد به سمت و سوی طبیعت‌گرایی است. در این راستا، رشد آموزش پیش‌دبستانی، مطلبی با عنوان ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی و ایجاد علاقه به طبیعت در کودکان را منتشر کرده است. این مقاله با مروری بر برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاداتی برای توسعه و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی و ایجاد علاقه به طبیعت در کودکان ارائه داده است.

*

پیش‌دبستانی و رشد مهارت و شناخت کودکان؛ ویژگی‌های قصه خوب برای کودکان پیش‌دبستانی؛ 2000 روز اول زندگی، فرصت طلایی رشد کودک؛ تربیت از مسیر درک رشد عاطفی ـ هیجانی کودکان، از تولد تا قبل از ورود به دبستان؛ رشد زبان و مهارت‌های کلامی در کودکان؛ خرس‌های گرسنه؛ اهمیت شناسایی دیدگاه والدین درباره بازی کودکان؛ نمایش بی‌کلام؛ بهار کودکی؛ نظام ارزشی سرچشمه هویت و عزت نفس و تغذیه سالم کودک و طب ایرانی از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش پیش‌دبستانی برای مربیان پیش‌دبستانی،  معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

 
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش پیش‌دبستانی؛ شماره ۵۰. زمستان ۱۴۰۱



منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۳۵۹
کد خبر : ۴,۲۵۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید