عکس رهبر جدید
ساحت‌های تربیتی در بستر آموزش شیمی
جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش شیمی، با محوریت آموزش زمینه‌محور در شیمی منتشر شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش شیمی از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شد.

در یکصد ‌و سی‌وهشتمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی با محوریت آموزش زمینه محور در حوزه‌های برنامه درسی ملی، تجارب آموزشی، گفت‌وگو با معلمان، شیمی در بستر تاریخ، پژوهش، آزمایش و صنعت و زندگی منتشر شده است.

دکتر عابد بدریان، در بخش یادداشت سردبیر این شماره از رشد آموزش شیمی به موضوع «ساحت‌های تربیتی در بستر آموزش شیمی» پرداخته است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «در دو دهه پیش، بسیاری از متخصصان برنامه‌ریزی درسی همگام با برنامه‌های راهبردی توسعه کلان کشور، به هنگام تدوین برنامه درسی شیمی در دوره‌های تحصیلی، با این سؤال مواجه بودند که برای کمک به توسعه علم، فناوری و اقتصاد مبتنی بر صنایع شیمیایی در کشور چه موضوع‌هایی را باید در برنامه درسی شیمی مدارس آموزش داد؟ این سؤال باعث شد تا برنامه‌های درسی منسجم و حجیمی شامل موضوع‌های متنوع از مفاهیم علم شیمی تهیه و اجرا شود. این برنامه‌‌های درسی بر پایه ارزشیابی‌های صورت‌گرفته بارها بازبینی و اصلاح شدند...»

سردبیر رشد آموزش شیمی در ادامه این یادداشت، با اشاره به اینکه برنامه‌ درسی ملی کشور به صورت زمینه محور و با تأکید بر شش ساحت تربیتی تدوین شده، پرداختن به این ساحت‌ها در محتوا، مفاهیم نظری و انواع فرمول‌‌های شیمی را دشوار می‌داند اما معتقد است برنامه درسی زمینه محور می‌تواند در تحقق اهداف آموزشی مبتنی بر ساختارهای تربیتی کمک کننده باشد. دکتر بدریان در ادامه به بررسی برنامه درسی زمینه محور در درس شیمی پرداخته است.

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطلب فوق، در این شماره از رشد آموزش شیمی مطالبی چون: ساحت‌های تربیتی در بستر آموزش شیمی؛ روایتی از زمینه‌محوری برنامه درسی شیمی ایران؛ راهبردهای یادگیری در آموزش زمینه‌محور شیمی؛ آموزش زمینه‌محور شیمی در یک اردوی علمی؛ آموزش زمینه‌محور شیمی با رویکرد کاوشگری؛ نمایش تأثیر باران اسیدی بر نمای ساختمان‌ها؛ گفت‌وگو با سرگروه شیمی استان سیستان و بلوچستان؛ گفت‌وگو با سرگروه شیمی استان آذربایجان‌غربی؛ طلای آبی رنگ در آموزش شیمی؛ از موش کاتالیزگر تا گالالیت؛ پرسش‌های عملیات ذهنی؛ پخت دوشاب؛ نور کلید شناخت جهان و تازه‌های شیمی را می‌خوانند.

 

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش شیمی؛ شماره ۱۳۸. تابستان ۱۴۰۲

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۴۱۱
کد خبر : ۴,۲۴۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید