عکس رهبر جدید
اثربخشی تدریس همیاری در آموزش درس تاریخ
یادگیری به روش همیاری می‌تواند شرکت‌کنندگان را به تفکر در سطح بالا تشویق کند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش تاریخ از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

«از جمله روش‌‌های تدریس مؤثر در درس تاریخ، رویکرد همیاری گروهی، یعنی تلاش در راستای تقویت روحیه کار گروهی، همیاری و مهارت همکاری میان دانش‌آموزان در یادگیری محتوای درسی است. این روش در تسهیل و تسریع روند تدریس برای دبیران تاریخ مؤثر است. در این روش، کار معلم تاریخ نه تنها انتقال دانش نیست، بلکه توان تفکر منطقی دانش‌آموزان است...» این مطالب بخشی از مقاله‌ای در رشد آموزش تاریخ به قلم دکتر زهرا مروتی است.

نویسنده در این مقاله با عنوان «اثربخشی روش تدریس همیاری اعضای گروه در آموزش درس تاریخ» با اشاره به ضرورت کاربست شیوه‌‌های نوین تدریس در درس تاریخ، به بررسی روش‌های تدریس مؤثر در آموزش تاریخ، مراحل تدریس به شیوه همیاری گروهی، وظایف دانش‌آموزان در جریان تدریس همیاری اعضای گروه و مزایای این روش تدریس پرداخته است.

در هشتاد و چهارمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه آموزش تاریخ، تاریخ ایران، تاریخ اسلام، تاریخ ایران باستان، شخصیت‌ها و مقالاتی از دبیران تاریخ به همراه معرفی آثار اندیشمندان تاریخ و اخبار این حوزه منتشر شده است.

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در این شماره از رشد آموزش تاریخ مطالبی چون: بسیار سفر باید؛ گفت‌وگو با دکتر محمد محمودپور؛ نگاه مسئله‌محور به تاریخ؛ تاریخ تقویم ایران از آغاز تا عصر حاضر؛ نگاه واقع‌بینانه به حوادث و رویدادهای تاریخی؛ اثربخشی تدریس همیاری اعضای گروه در آموزش درس تاریخ؛ آموزش تاریخ با تولید فیلم‌های معلم‌ساخته؛ نقش ایرانیان در تاریخ‌نگاری مسلمانان؛ نقش امیران، وزیران و نظامیان ترک در روند حکومت سامانیان؛ مروری بر زندگی و آثار استاد سید مصلح‌‌الدین مهدوی؛ گزارش نخستین همایش ملی آموزش‌وپرورش و نهضت بیداری اسلامی با تأکید بر نقش معلمان شهید؛ گزارش نخستین همایش ملی تاریخ مطبوعات در ایران، آشنایی با کتاب تاریخ مغرب اسلامی و اخبار و رویدادهای مرتبط با حوزه تاریخ را می‌خوانند.

 

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش تاریخ؛ شماره ۸۴. تابستان ۱۴۰۲

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۳۱۵
کد خبر : ۴,۲۴۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید