عکس رهبر جدید
عید مهربانی، عمو امدادگر و معجزه‌ی خانم معلم در مجلات رشد دانش‌آموزی ابتدایی شماره ۸
هشتمین شماره از ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد دوره ابتدایی با نگاه ویژه به محوریت «عید سعید فطر»، «روز معلم» و «روز هلال احمر» چاپ منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد کودک، رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز از گروه ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی، به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید و منتشر شدند.

در شماره هشتم از سال تحصیلی جاری، که در اردیبهشت سال 1402 به دست مخاطبان خود رسیده است، مطالبی با محوریت عید «سعید فطر»، «روز معلم» و «روز هلال احمر» چاپ و منتشر گردیده است. با هم بخش‌هایی از این مجلات را ببینیم:



رشد کودک

نفیسه نجفی قدسی در هشتمین شماره از ماهنامه رشد کودک در اردیبهشت 1402 در مطلبی با عنوان «جعبه‌ی یادگاری‌ها» داستانی از علی و دوستانش را برای مخاطبان این مجله تعریف کرده است. در این داستان علی و دوستانش برای تهیه هدیه‌ای مناسب برای معلمشان با هم مشورت می‌کنند و به ایده‌ی جالبی می‌رسند.

درس قصه «عمو‌ امدادگر» در رشد نوآموز به موضوع امدادگران هلال احمر پرداخته و در قالب یک داستان کودکان را با فعالیت‌های امدادگران آشنا کرده است.

در قصه‌‌های دیدنی این شماره از رشد نوآموز با عنوان «عید مهربانی»  قصه‌ای تصویری از حضور یک خانواده در مراسم عید سعید فطر به تصویر کشیده شده است.

در قصه‌های گل‌گلی، داستانی با عنوان معلم کوچولو منتشر شده است. این داستان جذاب و خواندنی از زبان یک نیمکت قدیمی در کلاس اول ابتدایی تعریف شده است. در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «من یک نیمکت قدیمی در پایه‌ی اول هستم. هر روز بچه‌ها با سر و صدا و شادی وارد کلاس می‌شوند. دلم می‌خواهد به آن‌ها بگویم دوستشان دارم. ولی حیف! کسی زبان من را نمی‌فهمد ...»

در بخش آدم خوب‌ها، داستانی با عنوان «آرزوی یوزی» منتشر شده است. این داستان درباره فداکاری معلم کلاس حیوانات جنگلی است: «یوزی، بالاخره امروز می‌توانی اسم خودت را بنویسی. یوزی پرید روی تخته سنگ کنارش و گفت: یک عالمه رو است که منتظرم. پس چرا خانم کرگدن نمی‌آید؟ تلق تولوق، شلق پلوغ، صداهای عجیبی از بیرون از کلاس می‌آمد. طوطو که مبصر بود، پر زد تا سر و گوشی آب بدهد...»

در بخش تو می‌توانی، مجله رشد کودک دو مأموریت ویژه به مخاطبان خود داده است. در این سرگرمی از بچه‌ها خواسته تا خود را به جای معلم تصور کنند و هریک از تمرین‌ها را انجام بدهند و برای دفتر مجله ارسال کنند.

 
 

رشد نوآموز

در بخش دوست من سلام مجله رشد نوآموز،  برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی در اردیبهشت سال 1402، تصاویر نامه‌هایی از دانش‌آموزان که برای هدیه روز معلم، نامه‌ای برای معلمشان نوشته‌اند، منتشر شده است.

در بخش شعر رشد نوآموز به مناسبت عید سعید فطر «نقل شیرین»، به مناسبت روز معلم «روز تو» و به مناسبت روز هلال احمر شعر «داداش قهرمان من» منتشر شده است. همچنین در بخش درس قصه که در آن مفاهیم کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی آسان‌ و کاربردی شده است، با استفاده از مفاهیم کتاب‌های درسی، به داستان پسری به نام حسن می‌پردازد که امسال قصد دارید برای روز قدردانی از معلم خود، برای او هدیه‌ای تهیه کند. حسن پس از همفکری با خواهرش حسنا و پدر و مادرش به نتیجه‌ای جالب می‌رسد که در داستانی با عنوان «یک قصه، یک هدیه» منتشر شده است.

دانش‌آموزان پایه‌‌های دوم و سوم ابتدایی در داستان «عملیات نجات» با گوشه‌ای از فعالیت‌های امدادگران هلال احمر آشنا می شوند. این داستان بر اساس یک حادثه واقعی نوشته شده است که سال گذشته در شهرستان خوسف در خراسان جنوبی رخ داده است.  

در بخش بزرگان نیک به موضوع بهترین معلم پرداخته شده است. در این داستان معلم یک کلاس از دانش‌آموزانش خواسته است تا انشایی با موضوع بهترین معلم بنویسند و همین موضوع باعث شد بچه‌ها به معلم‌هایی فکر کنند که خدمات بزرگی را به جامعه داده‌اند. این داستان با عنوان «از شما می‌نویسم» در رشد نوآموز منتشر شده است.

در قصه‌ی دیگری از این مجله با عنوان «خانه‌ی معلم» به تصورات یک دانش آموز از خانه‌ی معلمش پرداخته شده است. در این داستان جالب، یک دانش‌آموز تصورات خود را از خانه‌ی معلمش به تصویر کشیده است.

 



رشد دانش‌آموز

رشد دانش‌آموز در اردیبهشت 1402 مطالب متنوعی در ارتباط با فرا رسیدن عید سعید فطر، روز معلم و روز هلال احمر منتشر کرده است. شعرها و داستان‌های مناسبتی در هشتمین شماره این مجله برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم منتشر شده است.

در بخش یادداشت سردبیر، نفیسه نجفی قدسی از دانش‌آموزی به نام مهدیار نوشته است که آرزو دارد وقتی بزرگ شد معلم شود. درست مثل آقا معلمشان. مهدیار و دوستانش به مناسبت روز معلم نامه‌ای نوشتند و به آقا معلمشان هدیه دادند.

در هشتمین شماره از رشد دانش‌آموز داستانی با عنوان «معجزه‌ی خانم معلم» منتشر شده است. این داستان ماجرای یک خانم معلمی است که زمانی که به خانه می‌رسد با حجم زیادی از وظایف مادرانه و معلمی خود رو‌به‌رو است. وی با جمله‌ی سخت است اما شدنی است، به فرزندان خود می آموزد که با برنامه‌ریزی می‌توان به همه امور رسیدگی کرد.

 

نسخه چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۴۲۳
کد خبر : ۴,۱۹۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید