عکس رهبر جدید
روز معلم بر عالِم و عالَم و آدم مبارک باد
هشتمین شماره از ماهنامه‌های عمومی بزرگسال رشد با نگاه ویژه به روز معلم منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش، مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی، رشد فناوری آموزشی و رشد آموزش مشاور مدرسه، از گروه ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در شماره‌های هشتم از سال تحصیلی جاری، که در اردیبهشت 1402به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به روز معلم چاپ و منتشر کردند. بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد آموزش ابتدایی

رشد آموزش ابتدایی به مناسبت تقارن هشتمین شماره این مجله با ماه مبارک رمضان نگاه ویژه‌ای به ساحت تربیتی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی دارد. مهدی رضایی، سردبیر مجله رشد آموزش ابتدایی در بخش یادداشت سردبیر با عنوان ایام مطهر در اردیبهشت 1402، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «اگر بپذیریم بخش اصلی تربیت اخلاقی و دینی در بستر رفتارهای خانواده و معلمان به صورت غیرمستقیم شکل می گیرد، ایام معنوی ماه مبارک رمضان بهترین فرصت را برای ما فراهم می‌آورد...»

رشد آموزش ابتدایی در تقویم هشتمین شماره خود به مناسبت‌های ماه اردیبهشت پرداخته است. در این تقویم به موضوعات سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری، شهادت امام جعفر صادق و ولادت حضرت معصومه (س) پرداخته شده است.     

همچنین هشتمین شماره رشد آموزش ابتدایی در مطلبی با عنوان آموزگاران زود خسته می‌شوند! به موضوع خستگی معلمان پرداخته شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «امروزه، شرایط زندگی انسان‌ها به گونه‌ای است که باید برای به دست‌آوردن شادی، کوشش و جهد کنند. معلم به عنوان کسی که بار امانت الهی را به دوش می‌کشد نیز از این قاعده مستثنا نیست. تعداد کتاب‌های موجود درباره افسردگی و خستگی معلمان به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد. گویا خستگی معلمان یکی از الزامات شغلی آن‌ها است...»

 

رشد معلم

هشتمین شماره از مجله رشد معلم، در اردیبهشت 1402، به مناسبت فرا رسیدن روز معلم، در بخش مناسبت‌ها، مطلبی با عنوان معمار قلب‌ها، منتشر کرده است: «اولین و اساسی‌ترین نشانه معلم نمونه، برخورداری او از سوز و گداز انسان‌سازی است. به عقیده استاد مطهری، عالم واقعی کسی است که علمش با روح علمی توأم باشد...»

در بخش یادداشت سردبیر این مجله نیز دکتر عظیم محبی از معلم شایسته، زمینه‌ساز تربیت شایسته سخن گفته است: «حیات طیبه زمینة‌ساز دستیابی به غایت اصیل زندگی انسان یعنی قرب الهی است. برای دستیابی به قرب الهی باید زمینه تحقق حیات طیبه فراهم شود و این‌گونه زندگی در واقع حاصل ارتقا و استعلای حیات طبیعی با بخشیدن رنگ الهی به آن است...»

همچنین در این شماره از رشد معلم مطلبی با عنوان «معلمی در یک قاب» منتشر شده است. در شمارگان گذشته رشد معلم در طول سال تحصیلی جاری، به منش معلمی از زوایای گوناگون پرداخته شد و در این شماره به وجهی پرداخته شده که در آن کل وجودی معلم و ابعاد اسنانی او را نه تنها در ارتباط با دیگران بلکه در حوزه شخصی نشانه‌گیری می‌کند.

برنامه درسی پنهان در این شماره از رشد معلم به موضوع معلمی تعاملی پرداخته است. برخی گمان می‌کنند کار گروهی، کار ساده‌ای است و نکات و ملاحظات ویژه‌ای ندارد و نیازمند برنامه‌ریزی خاصی نیست. به گمان ایشان همین که چند دانش‌آموز را گرد هم جمع و یک فعالیت مشترک برای آن‌ها تعریف کنیم، کار گروهی شکل می‌گیرد و این کار فایده‌های خاص خود را در پی خواهد داشت. اگرچه صورت کار چنین است اما نگارنده به تجربه نکات مرتبطی را دریافته است که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده است.  

 

رشد مدیریت مدرسه

«خداوند هم کارگر است و هم معلم! چراغ جهان را افروخت و آدمی را آنچه نمی‌دانست آموخت. پیامبر (س) نیز هم کارگر است و هم معلم! شبانی کرد و معلمی و معلم مبعوث شد. همه خوبان بدون استثنا معلم‌اند و همه معلم‌ها بدون استثنا خوب...» این جملات بخشی از مطلبی با عنوان «روز معلم بر عالِم و عالَم و آدم مبارک باد» می‌باشد که در هشتمین شماره از رشد مدیریت مدرسه در اردیبهشت 1402 و به مناسبت فرا رسیدن روز معلم نوشته شده‌اند.

«مدرسه در عصر مفهوم» مطلبی است که در این شماره از رشد مدیریت مدرسه منتشر شده است. با اجرای مؤلفه‌های عصر مفهوم در مدرسه‌ها می توان شوق به مدرسه و همچنین شوق به یادگیری را در دانش آموزان افزایش داد و علاوه بر آن به دستاوردهای قابل توجهی رسید. ذهن کامل نو گذری از عصر اطلاعاتی به عصر مفهومی است و با بهره‌مندی از مؤلفه‌های عصر مفهومی می‌توان فرصت رشد و تعالی بهتری برای دانش آموزان فراهم کرد. این موضوع که عصر مفهوم چیست و از کجا گرفته شده مباحثی هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده است.

همچنین ماهنامه رشد مدیریت مدرسه به منظور گردآوری تجربه‌ها و خاطره‌های مدیران، مربیان و معاونان مدرسه‌ها و همچنین کارشناسان آموزش و پرورش مسابقه‌ای را در دو بخش خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری برگزار می‌کند. علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه «خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری» می‌توانند به هشتمین شماره رشد مدیریت مدرسه مراجعه نمایند.

 

رشد فناوری آموزشی

رشد فناوری آموزشی در هشتمین شماره خود در اردیبهشت 1402، بخشی از بیانات مقام معظم رهبری با موضوع جهاد تبیین در دیدار بسیجیان در تاریخ پنجم آذر 1401 را منتشر کرده است. در بخشی از این نوشته می‌خوانیم: «گفتیم شیوه‌های دشمن را بشناسید. امروز مهم‌ترین شیوه دشمن، جعل و دروغ‌پردازی است. الان مهم‌ترین کاری که دشمن دارد می‌کند انتشار دروغ است؛ یعنی همین تلویزیون‌هایی که می‌دانید و می‌بینید مال دشمن است یا همین فضای مجازی، خبر دروغ می‌دهند، تحلیل دروغ می‌دهند، کشته دروغ معرفی می‌کنند... یک عده هم باور می‌کنند. بدانید دشمن امروز بر پایه دروغ و دروغ‌پردازی دارد کار می‌کند. خب وقتی که دانستید، طبعاً وظیفه می‌آید روی دوشتان. تبیین کنید. جهاد تبیین که گفتیم یکی از جاهایش اینجا است.»

همچنین رشد فناوری آموزشی در این شماره پرونده ویژه‌ای با عنوان «هوش مصنوعی» منتشر کرده است. در مقدمه این پرونده آمده است: «هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های مهمی است که در حال حاضر با توجه به مقتضیات روز مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که به عنوان نوعی فناوری راهبردی آینده را هدایت می‌کند. هدف هوش مصنوعی استفاده از ماشین برای تقلید و شبیه‌سازی هوش انسانی و رفتارهای مرتبط با آن است. هوش مصنوعی می‌تواند هر کار و فعالیتی را مانند ذهن انسان انجام دهد و به انواع مسائل و مشکلات واکنش نشان بدهد.» در این پرونده هوش مصنوعی و کاربردهای آن در فرایند یاددهی یادگیری معرفی شده است.

 

رشد آموزش مشاور مدرسه

سخن سردبیر رشد آموزش مشاور مدرسه در شماره شصت‌وپنجم به موضوع مشاوره معقول و منعطف پرداخته است. در این مطلب به اهمیت اجتناب از کلیشه‌‌های ذهنی در مواجهه با مراجعان اشاره شده است: «رفتارهای انسان تنها یک علت ندارند و نمی ـوان فقط با استناد به یک علت به تحلیل آن‌ها پرداخت و در نهایت راه‌حل یا راهکاری ارائه کرد. از آنجا که عامل رفتار از ساختار روانی خاصی برخوردار است و این ساختار از شرایط و اقتضائات گوناگون تأثیر می‌پذیرد، در بررسی و تحلیل رفتارها باید علت‌های روانی و عاطفی را جست‌وجو کنیم...»

خودشکوفایی فرهنگی در گام دوم انقلاب اسلامی، عنوان مطلب دیگری در این شماره از رشد آموزش مشاور مدرسه است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «حرکت اصلی و رو به رشد جوانان، در جهت خودشکوفایی و تحقق هدف‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد نسلی معناگرا با صفاتی انسانی و معنوی است. بر اساس علم روانشناسی، خودشکوفایی زمانی حاصل می‌شود که انسان بتواند به اوج توانمندی‌های خود دست پیدا کند. نظریه‌پردازان بزرگ معتقدند که اساس این مفهوم انگیزه و توانمندی‌های ذاتی انسان است که با تشویق‌های بیرونی گره می‌خورد و ضمن ممانعت از احساس گناه، او را به هدف‌های کلی و جزئی خود می‌رساند.»



نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۴۰۴
کد خبر : ۴,۱۸۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید