عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۱ اَمرداد ۱۳۹۰ ۰۸:۵۹
طرح یک مسئله
منبع: «رشد برهان دورة آموزش متوسطه»

فصل‌نامة رشد برهان دورة آموزش متوسطه در شمارة جدید خود مسئله‌ای با عنوان «گفت‌وگوی دو مسافر» مطرح کرده است که قابل توجه می‌باشد.
متن این مسئله به شرح زیر است:
«در کشورهایی از خاورمیانه، دو نفر هر چند ناآشنا باشند و برای نخستین بار باشد که به هم رسیده‌اند، پرس و جو کردن آن‌ها از کار و بار یکدیگر و از تعداد فرزندانی که دارند و از کارهای آن‌ها، یک امر عادی است.
دو تن، که آن‌ها را «الف» و «ب» می‌نامیم، در یک مسافرت با اتوبوس کنار هم جای گرفته بودند. پس از احوالپرسی و خوش و بش کردن، «الف» از «ب» می‌پرسد که چند فرزند دارد. «ب» پاسخ می‌دهد که سه فرزند، به نام‌های رضا، احمد و حمید، که یکی از آن‌ها 20 سال، دیگری بیشتر از 20 سال و آن دیگری کمتر از 20 سال دارد. «ب» می‌گوید: لابد رضا پسر بزرگ‌تر و حمید پسر کوچک‌تر است؟
«الف» پاسخ می‌دهد:
- نه. اگر فرض کنید رضا 20 ساله است، نتیجه‌اش آن خواهد شد که احمد پسر بزرگ‌تر است. اگر فرض کنید رضا پسر بزرگ‌تر است، نتیجه‌اش آن خواهد شد که احمد پسر کوچک‌تر است، اگر فرض کنید احمد 20 ساله نیست، نتیجه‌اش آن خواهد شد که حمید پسر بزرگ‌تر است. این سه فرض را که باهم بسنجید، می‌توانید دریابید از فرزندانم کدام پسر بزرگ‌تر، کدام پسر کوچک‌تر و کدام 20 ساله است!»
پاسخ این مسئله در فصل‌نامة رشد برهان دورة آموزش متوسطه، شمارة 70، تابستان 1390 ارائه شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۱۱
کد خبر : ۳۸۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید