عکس رهبر جدید
۲۸ تیر ۱۳۹۰ ۱۹:۳۱
انتظار ما از شما
به استقبال صدمین شماره‌ی «رشد آموزش جغرافیا»

فصل‌نامه‌ی رشد آموزش جغرافیا، در سرمقاله‌ی شماره‌ی جدید (تابستان 1390) از همه‌ی نویسندگان و مخاطبان خود خواسته است که دست‌اندرکاران مجله را در انتشار صدمین شماره‌ی این مجله یاری کنند.
در بخشی از این سرمقاله که به کوشش دکتر سیاوش شایان سردبیر مجله تهیه شده، آمده است:
«بیست‌وپنج» سال قبل، هنگامی که در نخستین جلسات هیئت تحریریه مجله رشد آموزش جغرافیا شرکت می‌کردم، گمان نمی‌بردم که روزی به عنوان سردبیر همین مجله، به استقبال صدمین شماره‌ی مجله‌ی رشد آموزش جغرافیا بروم. در آن جلسات، به عنوان نماینده‌ی دبیران جغرافیا شرکت می‌کردم و در کنار بزرگانی چون مرحوم دکتر شکویی، مرحوم دکتر مؤمنی، جناب دکتر پاپلی‌یزدی، جناب دکتر محمود روح‌الامینی و گاه با حضور عزیزانی چون دکتر محمدحسن گنجی به آموختن شیوه‌های تدوین مجلات علمی و مقالاتی برای علاقه‌مندان به جغرافیا به‌ویژه دبیران ارجمند جغرافیا که هدف عمده‌ی انتشار رشد آموزش جغرافیا محسوب می‌شده و می‌شوند، می‌پرداختم. در آن جلسات آقای دکتر فرجی که در آن هنگام مدیرمسئول مجله و کارشناس مسئول گروه جغرافیای دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی کتب درسی بودند و کارشناسان گروه مرحوم وحید شیخ‌الاسلامی و مرحوم حسن وحدانی‌تبار شرکت داشتند و هدایت جلسات با آقای دکتر شکویی استاد ارجمندی بود که بسیاری از اساتید و دبیران جغرافیای کشورمان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شاگردان وی محسوب شده و می‌شوند. در این جلسات همواره یک معیار مدنظر اعضای محترم هیئت تحریریه بود؛ مجله برای چه کسانی منتشر می‌شود؟ پاسخ روشن بود: دبیران جغرافیا. بنابراین هر مقاله‌ای که چاپ و انتشار آن به دانش‌ها، مهارت‌ها، ارزش‌های دبیران می‌افزود به عنوان مقاله‌ای درخور ارزیابی هیئت تحریریه و داوران محترم مجله، مرحله‌ی اول ارزیابی را گذرانده و مراحل داوری علمی و آموزشی را طی می‌کرد. این روالی بود که آن عزیزان در مجله پایه‌گذاری کردند و هیئت‌های تحریریه‌ی بعدی نیز همواره به فکر مخاطبان و دبیران بودند و این ملاک و معیار اولیه را فراموش نکرده و نمی‌کنند.»
سردبیر در پایان سرمقاله آورده است:
«اکنون تا صدمین شماره‌ی مجله رشد آموزش جغرافیا، وقت زیادی نمانده است. روی جلد مجله را نگاه کنید، چه شماره‌ای را در روی آن ملاحظه می‌کنید؟ شما از چه شماره‌ای، خواننده‌ی مطالب رشد آموزش جغرافیا شده‌اید؟ در فاصله این سال‌ها چه تفاوت‌هایی را در مجله احساس کرده‌اید؟ مقالات به چه سویی حرکت می‌کنند و روند آن‌ها چیست؟ نویسندگان و مترجمان و دست‌اندرکاران مجله در طی این سال‌ها چه کسانی بوده‌اند؟ آیا مجله انتظارات شما را برآورده کرده است؟ تا چه حدودی؟
سؤالات بی‌شماری را می‌توان درباره‌ی تاریخچه انتشار رشد آموزش جغرافیا و تحولات آن مطرح کرد. حتی مقالاتی را می‌توان در این باب نوشت و یا با انجام پژوهش‌هایی روند حرکت مجله را بررسی کرد. انتظار ما از شما همین است. ما در تدارک فراهم آوردن شماره‌ای ویژه و مراسمی ویژه برای انتشار صدمین شماره‌ی رشد آموزش جغرافیا هستیم. بیش از همه انتظار داریم شما خوانندگان و مخاطبان گرامی مجله دست به قلم شوید و مجله را نقد و بررسی کنید و خاطرات و انتقادات خود را از مجله بیان کنید و بنویسید و برای ما بفرستید. ما بخش خاصی از ویژه‌نامه‌ی صدمین شماره رشد آموزش جغرافیا را به نظرات و مقالات مخاطبان اختصاص خواهیم داد.»
متن کامل این سرمقاله در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش جغرافیا، شماره‌ی 95، تابستان 1390 چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۵۵
کد خبر : ۳۸۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید