عکس رهبر جدید
در رشد آموزش تاریخ
۳۰ اَمرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۱۱
کتابخانه‌ها در تمدن‌های باستان
فرهنگ کتاب و کتابداری در جهان باستان موضوعی است که فصلنامه رشد آموزش تاریخ یکی از مقالات جدیدترین شماره خود را به آن اختصاص داده است
نویسنده در این مقاله به کتابخانه‌های سومریان، بابلیان، آشوریان، هند و مصر و چین باستان و نیز ایران باستان اشاره کرده است.
در بخشی از مقاله درباره کتابخانه و اقدامات اردشیر بابکان و پسرش شاپور اول می‌خوانیم: «اردشیر که مردی خردمند بود به دانش و فرهنگ توجه خاص داشت. وی با جدیت و کوشش به جمع‌آوری آثار کهن از زمان هخامنشیان به‌خصوص آثار دوران پارت پرداخت. او مردمانی را به هند و چین و روم فرستاد تا از تمام کتاب‌هایی که در نزدشان بود نسخه‌برداری نمایند و به جست‌وجوی مقدار کمی هم که در عراق مانده بود پرداخت و آن‌ها را در گنجینه‌ای نگهداری کرد.»
در ادامه می‌خوانیم: «پسر اردشیر، شاپور اول، کار پدر را ادامه داد و آنچه را از زبان‌های دیگر به فارسی برگردانده شده و به‌صورت کتاب درآمده بود جمع‌آوری کرد. وی همچنین به گردآوری اوستا پرداخت و با کمک موبدان، اوستا را بار دیگر پس از اینکه اسکندر سوزانده بود احیاء کرد. این مجموعه عظیم در کاخ مدائن در تیسفون واقع بوده است. این کتابخانه تا قرن‌ها دوام داشت، تا اینکه در زمان طغرل، اولین پادشاه سلجوقی، غارت شد.»


نویسنده: الهام فرقدان، دبیر ناحیه یک قزوین
کلیدواژه‌ها: پاپیروس، الواح، کتابخانه‌ها، جهان باستان


* مشاهده متن کامل مقاله

 

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش تاریخ، شماره ۷۱، بهار ۹۸
تعداد بازدید : ۲,۱۱۲
کد خبر : ۲,۹۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید