عکس رهبر جدید
مقاله‌ای از رشد آموزش فیزیک
۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۶
بررسی تأثیر امواج WI-FI بر گیاه لوبیا
فصلنامه رشد آموزش فیزیک در مقاله‌ای تأثیر امواج WI-FI بر روی گیاه لوبیا در بازه زمانی ده هفته و در شرایط فیزیکی یکسان را مورد مطالعه قرار داده است.

نویسندگان مقاله پس از اشاره به پیشینه این پژوهش در بخش نتیجه‌گیری چنین آورده‌اند: «تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی جوانه‌زنی و رشد گیاه در ابتدا مثبت بود، به‌طوری‌که سرعت جوانه‌زنی آن در چند روز ابتدایی به‌صورت باورنکردنی چند برابر حالت عادی شد. اما پس از اندک زمانی تأثیر منفی امواج بر روی گیاهان ظاهر شد.

برخی از این تأثیرهای منفی مشاهده‌شده در آزمایش عبارت بودند از: کوچک شدن برگ‌ها، قطور شدن ساقه، افزایش طول گیاه و در نهایت خشک شدن گیاه از رأس به سمت قاعده و... و اما گیاهی که به دور از امواج بود به‌صورت عادی به رشد خودش ادامه داد. هر چند که نقش کاکتوس در جلوگیری از تأثیر منفی امواج الکترومغناطیسی هنوز از نظر علمی ثابت نشده است اما در این آزمایش به وضوح می‌توان مشاهده کرد که در شرایط محیطی یکسان گیاه A با اینکه فاصله کمتری تا مودم داشت و انتظار می‌رفت آسیب بیشتری ببیند اما مقاومت بهتر گیاه A در برابر این امواج، نشان‌دهنده تأثیر مثبت استفاده از کاکتوس بود. همچنین باروری گیاه به دور از امواج درحالی‌که هیچ نشانه‌ای از شکوفه زدن در دیگر گیاهان نیست یکی دیگر از تأثیرات منفی امواج Wi-Fi بر روی گیاهان نزدیک بود.»

 

نویسندگان: علی احسانی، دبیر فیزیک و امید میرزایی‌یزدی، دانش‌آموز دبیرستان غیردولتی دکتر هشترودی مشهد

کلیدواژه‌ها: میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی، امواج الکترومغناطیس، تابش، گیاه


 

* دسترسی به متن کامل مقاله




منبع: فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره ۱۲۳، بهار ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۲,۰۱۸
کد خبر : ۲,۹۴۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید