استفاده از پیش سازمان دهنده و مدیریت تدریس به کمک آن، موضوع مقالهای است که در ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی منتشر شده است
در ابتدای مقاله میخوانیم: «منظور
از یادگیری معنیدار این است که وقتی دانشآموز مطلبی را میآموزد، باید آن مطلب
برای او مفهوم شناختهشدهای داشته باشد. بنابراین، فرایند یاددهی ـ یادگیری باید
به گونهای تنظیم شود که مطلب و مفهوم جدید یادگیری را به نحوی با دانستنیها و
آموختههای قبلی دانشآموز مرتبط سازد.»
اصول اساسی در الگوی پیشسازماندهنده
عبارتند از:
1. کنترل عوامل مؤثر بر یادگیری
2.استفاده از پیشسازماندهندهها
3. تفکیک تدریجی در ارائه درس
4. توافق یکپارچه در ارائه درس
5. استفاده از انواع پیشسازماندهنده
نویسنده بعد از اشاره به هر یک از
این اصول چنین نتیجهگیری کرده است: «پیشسازماندهنده یک شیوه آموزشی است که
آزوبل برای پیشرفت یادگیری و تسهیل در آموزش دانشآموزان پیشنهاد کرده است. به نظر
او، این شیوه به معنادار بودن و پیوستگی مفاهیم و مطالب درسی کمک میکند. پیشسازماندهنده
باید یک چارچوب ذهنی برای دانشآموز فراهم آورد، به نحوی که اطلاعات بعدی در آن
استقرار یابند. مطالب گنجانده شده در پیشسازماندهنده ممکن است مطالب بنیادی و
اصولی درس یا مطالب دیگری باشند که به دانشآموز کمک میکنند رابطه بین درسهای قبلی و درس تازه را درک کند.»
نویسنده: علی پورعلیرضا توتکله،
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
کلیدواژهها: الگوی پیش سازمان دهنده،
تدریس، ساخت شناختی، یادگیری معنی دار، یادگیری طوطی وار
* دریافت متن کامل مقاله