عکس رهبر جدید
نشست هم‌ اندیشی سردبیران و مدیران داخلی مجلات رشد
بیست‌ و یکمین نشست هم‌ اندیشی سردبیران و مدیران داخلی مجلات رشد برگزار شد
جلسه با تلاوت قرآن مجید آغاز شد. در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید محمدی، معاون تألیف و تولید رسانه‌های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به چهارده نکته کلیدی که بعضی از آن‌ها را به عنوان پیشنهاد و بعضی را به عنوان نکاتی که باید به شکل قطعی مورد توجه قرار بگیرند گفت: «نشریات رشد باید سه هویت ویژه تمهیدگری، تسهیل‌گری و تکمیل‌گری را تعقیب کنند. به هر حال مقدمه خیلی از اتفاقات را نشریات باید پی‌ریزی کنند. بسیاری از مفاهیمی که در این کتاب‌های درسی نیاز به تسهیل و آماده سازی دارند به عهده این نشریات است. خیلی وقت‌ها بسیاری از مطالب در کتاب‌های درسی واقعاً قابل جایگزینی نیست. بنابراین، تمهید، تسهیل و تکمیل سه رسالتی است که بر عهده نشریات رشد است.»
سایر نکاتی که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در سخنان خود در خصوص مجلات رشد به آن‌ها اشاره کرد به شرح زیر است:
• ایجاد شبکه تعاملی فراسازمانی؛
•  استفاده از ظرفیت نشریات رشد به عنوان بسته آموزشی؛
• استفاده از ظرفیت نشریات برای ایجاد نگاه ترکیبی به علم و آموزش علوم با به کار گیری منظر بینارشته‌ای و فرارشته‌ای دانش؛
• استفاده زبان هیجانی و ژورنالیستی به معنای مطلوب برای جذابیت بیشتر نشریات؛
• تلاش نشریات رشد در جهت تحقق مدرسه تراز و دانش‌آموز تراز جمهوری اسلامی؛
• ایجاد شورای سیاست‌گذاری و تولیدات بر اساس اسناد بالادستی؛
• ایفای نقش نشریات رشد در جهت تحقق نظام گفتمان‌سازی رسانه‌ای؛
• سازماندهی نشریات به شکلی که بتوانند از طریق فروش خودشان را اداره کنند؛
• قرار گیری نشریات رشد در سبد فرهنگی آموزش خانواده؛
• ترجمه نشریات رشد به زبان‌های دیگر در جهت بین‌المللی‌سازی آن‌ها و انتقالشان در سطح جهان؛
• انتشار سوابق نشریات و موضوعات آن‌ها به صورت الکترونیکی برای ارزیابی سالانه و به صورت پنج ساله نظام‌واره موضوعات؛
• اصلاح سیستم توزیع؛
• استفاده از فناوری‌های جدید و واقعیت‌های افزوده؛
•  استفاده از ظرفیت‌های فکری خوش‌قلم و خوش‌فکر در آموزش و پرورش در سطح معلم و دانش‌آموز.

در ابتدای این جلسه هم دکتر مسعود فیاضی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به اینکه آنچه تاکنون در بخش مجلات اتفاق افتاده یک کار فاخر و مایه مباهات است گفت: «مجموعه‌ای از نیروهای انسانی زبده و اندیشمند در مجلات رشد دور هم جمع شده‌اند و با هدف مهم و مقدسی، یک کاری را آغاز کرده‌اند و فرایند را از ابتدا تا انتها انجام داده‌اند. من وقتی فرایند کار در مجلات را ‌دیدم، متوجه شدم یک فرایند دقیق و کاملی است که در این پروسه همه اضلاع و ابعاد آن  دیده شده است. این نشان می‌دهد که تیمی که مدیریت این کار را برعهده داشته و آن عزیزانی که در تولید این آثار نقش داشته‌اند، کارشان را به خوبی بلد بوده‌اند. اما با وجود اینکه کارهای بسیار خوبی انجام شده است، همیشه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و این به معنی آن است که باید به ارتقا فکر کنیم. یعنی ببینیم که اگر الان خوب هستیم، چه کنیم که خوب‌تر بشویم.»
وی ادامه داد: «بنده شاه بیت این تغییر و تحول و ارتقا را ملاک اثربخشی می‌دانم. ما یک دستگاه مخاطب محوریم و مهم این است که دانش‌آموز، معلم و مخاطب ما به آن حالت ایده‌آل با نام دانش‌آموز و معلم «تراز انقلاب اسلامی» برسد. آن نقطه به قدری بلند و رفیع است که نیاز به کار مداوم و پیش‌رونده دارد.»
فیاضی در ادامه با اشاره به موضوع محتوای ارائه شده به مخاطبان در مجلات رشد گفت: «باید ببینیم آیا از لحاظ محتوایی بهترین محتوا را به مخاطب ارائه داده‌ایم؟ بهترین محتوا محتوایی است که از سوی مجلات نیاز فعلی مخاطب را پاسخگو باشد و از سوی دیگر او را به سمت مطلوب سوق داده باشد. البته شاید وضعیت مطلوب الان مورد خواست او نباشد. زیرا بین خواست و نیاز مخاطب یک تفکیک معنایی وجود دارد. مخاطب الان یک چیز را می‌خواهد که لزوماً نیاز واقعی‌اش نیست ولی در عین حال در واقع نیازهایی دارد که لزوماً مورد خواست او نیست. ما باید بتوانیم نیاز واقعی او را به خواستش تبدیل کنیم. این اتفاق زمانی می‌افتد که اولاً در انتخاب قالب و ابزار انتقال پیام در محصولاتی که به او ارائه می‌دهیم سلایق او را درنظر گرفته باشیم و ثانیاً در ساماندهی محتوا نیز هم نیاز او و هم خواست او را مورد توجه قرار داده باشیم. بنابراین در انتخاب محتوا باید از نیاز فعلی او شروع کنیم ولی او را به سمت نیازش حرکت بدهیم.»
از این جهت وی در ادامه به لزوم بازنگری در سایر ابعاد تولید مجلات از جمله جنبه‌های تصویری، گرافیکی و ویراستاری تأکید کرد و گفت: «به جهت اینکه جهت‌های هنری نشریه عملاً به دلیل همسویی یا عدم همسویی با سلیقه مخاطب، سبب جذب یا دفع او به دریافت پیام خواهد شد، پس دارای اهمیت خاصی هستند.» او در ادامه گفت: «برای توضیح یک تصویر خوب حداقل به ۱۰۰۰ کلمه نیاز داریم. از این جهت اگر در تصویرسازی‌ها دقت کنیم که پیامی که در مطلب هست را بخواهیم به وسیله آن منتقل کنیم خیلی خوب می‌توانیم از تصویر استفاده کنیم. ممکن است متن ما ۲۰۰۰ کلمه باشد اما اگر آن ۲۰۰۰ کلمه با ۵ تصویر مفهومی قرین بشود، آن ۲۰۰۰ کلمه به ۷۰۰۰ کلمه پیام تبدیل می‌شود.»
دکتر فیاضی در پایان سخنانش با اشاره به لزوم تشکیل شورای سیاست‌گذاری مجلات گفت: « نشریات رشد باید در چهار گروه مجلات دانش‌آموزی، مجلات معلمان و کارشناسان، نشریات علوم پایه و فنی و مجلات علوم انسانی قرار بگیرند و برای آن‌ها به این نسبت‌ها شورای سیاست‌گذاری تعریف شود که برنامه نشریه در آن شورا بیاید و مورد تصویب قرار گیرد. سردبیر برنامه خود را پیشنهاد می‌دهد و در شورا نیز برنامه بررسی، تحلیل و تصویب شود. بعد از تولید مجله هم نظارت و ارزیابی متناسب با هر شورای سیاست‌گذاری انجام شود. این کار جمعی است که باعث ارتقا خواهد شد.»

این جلسه با پرسش و پاسخ سردبیران و مدیران داخلی مجلات رشد به پایان رسید.

منبع: دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
تعداد بازدید : ۶۹۲
کد خبر : ۲,۹۲۳
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید