عکس رهبر جدید
۲۰ فروردین ۱۳۹۰ ۱۰:۲۳
متخصص «آموزش زیست‌شناسی» نداریم
پای صحبت استاد دکتر حسن ابراهیم‌زاده، چهره‌ی ماندگار زیست‌شناسی ایران در فصلنامه‌ی «رشد آموزش زیست‌شناسی»

در حال حاضر ما متخصص «آموزش زیست‌شناسی» نداریم. هیچ‌وقت توجه‌مان در دانشگاه به آموزش زیست‌شناسی جلب نشده است و یا جلب نشده باقی ماند. باید یکی آن را احیا کند.

دکتر حسن ابراهیم‌زاده، استاد دانشگاه و رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران در گفت‌وگو با فصلنامه‌ی رشد آموزش زیست‌شناسی ضمن بیان این مطلب افزود: «آموزش زیست‌شناسی به این صورت که افرادی تجربی به آن رسیده باشند، نمی‌تواند مبنای کار شورای برنامه‌ریزی باشد. باید برنامه‌ی کشورهای دیگر در این زمینه مطالعه شود و کسی بتواند به‌طور علمی و دانشگاهی از برنامه‌ای که تدوین کرده است دفاع کند.»
رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسائل کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: «کتاب‌هایی که داریم ترجمه است. اما می‌توان کتاب‌های درسی را بومی کرد. در بعضی مسائل علمی می‌توان، نتایج تحقیقات انجام شده در کشور و نیز یافته‌های خودمان را مطرح کنیم. اگر از کارهایی که در ایران انجام شده مثال‌هایی در کتاب‌های درسی بیاوریم، کتاب‌ها کم‌کم بومی می‌شوند. البته بومی‌شدن به معنی بی‌نیازشدن از علم دنیای خارج نیست. می‌توان واژه‌هایی را که سنگین نیست و راحت‌تر فهمیده می‌شوند وارد کتاب‌های درسی کرد. این کار باید از کتاب‌های دبستان شروع شود. البته باید با احتیاط عمل کرد.
دکتر ابراهیم‌زاده در این گفت‌وگو درباره‌ی مسائل دیگری مانند ضرورت توجه به آموزش‌های ضمن خدمت، فارسی‌شدن زبان علوم در کشور، تحول در روش تدریس و استفاده از نقاشی و کار آزمایشگاهی در کلاس‌های درس زیست‌شناسی سخن گفت.
متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در جدیدترین شماره‌ی رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 82، بهار 1390 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۲۹۰
کد خبر : ۲۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید