عکس رهبر جدید
۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ۰۷:۳۵
تدریس هنر در کلاس‌های چندپایه
تدریس هنر در کلاس‌های چندپایه، عنوان مقاله است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش هنر» منتشر شده است. نویسندگان در این مقاله به چگونگی تدریس در این کلاس‌ها پرداخته‌اند.

نویسندگان مقاله در بخشی از مقاله به مشکلات درس هنر در کلاس‌های چندپایه اشاره کرده‌اند: «درس هنر در کلاس‌های چندپایه اغلب نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از معلمان آن را در برنامه هفتگی قرار می‌دهند اما توجه چندانی به آن ندارند؛ زیرا در این کلاس‌ها مشکلاتی چون کمبود وقت، نبود کارگاه هنر، کمبود معلم آموزش‌دیده و متخصص برای درس هنر، آشنا نبودن معلمان با اهداف و برنامه‌های درس هنر و جنبه‌های مختلف کارهای هنری، به‌کارگیری روش‌های تدریس سنتی، عدم توجه به تفاوت‌های فردی، ترکیب سنی و جنسی دانش‌آموزان و کمبود امکانات وجود دارد.

برخی از معلمان معتقدند که درس هنر در کلاس‌های چندپایه یک درس کمکی است و بسیاری از معلمان در ساعات تدریس درس هنر به تدریس دروس دیگری مانند ریاضی و علوم می‌پردازند.»

در ادامه مقاله آمده است: «دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه با طبیعت آشنا هستند اما ممکن است به اهمیت و تنوع پدیده‌های طبیعی توجه چندانی نکنند. پس گاهی لازم است درس هنر همه پایهها را در یک جلسه قرار دهید تا دانش آموزان همه پایه‌ها، به انجام دادن فعالیت‌های هنری بپردازند.

برای تحقق این امر دانش‌آموزان را از فضای بسته کلاس درس بیرون ببرید تا با مشاهده دقیق پدیده‌های طبیعی به کاوشگری بپردازند و عمل خوب دیدن را تمرین کنند. به آن‌ها کمک کنید تا در مورد آن‌ها بحث و گفت‌وگو کنند.سپس هرکدام یک مورد از پدیده‌های طبیعی را انتخاب کنند و یک‌شکل را به‌دلخواه بسازند یا از آنچه دیده‌اند، یک‌شکل بسازند.

در این میان، معلم می‌تواند نقش راهنما و همیار را داشته باشد و در صورت لزوم به دانش‌آموزان پیشنهادهای عملی ارائه کند. بسیاری از کلاس‌های چندپایه در مناطق کوهستانی و دورافتاده واقع شده‌اند و در کنار طبیعت و گاهی هم در دل طبیعت برگزار می‌شود.

این موقعیت به معلمان فرصت می‌دهد شرایطی را فراهم کنند تا دانش‌آموزان با استفاده از بهترین مکان، مهارت‌های حسی، حرکتی، بیانی، قدرت تخیل و تفکر خود را در فعالیت‌های هنری به‌کارگیرند و تقویت کنند.

در کلاس‌های چندپایه، دانش‌آموزان با گروه‌های سنی و جنسی مختلف در کلاس درس حضور دارند و معلم هر چه برای دانشآموزان پایه‌های بالاتر فعالیت‌های متنوع بیشتری را فراهم کند یا اینکه به آن‌ها آزادی عمل بیشتری بدهد، زمینه بروز خلاقیت را هم در آن‌ها پرورش می‌دهد.

از سوی دیگر، دانش آموزان پایه‌های پایین‌تر هم می‌توانند با آن‌ها در انجام این فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند و از این طریق به تجربه‌های مفیدی دست پیدا کنند.»

 

نویسندگان: سیدحشمت‌الله مرتضوی‌زاده، فهیمه میزبان
کلیدواژه‌ها: تدریس، کلاس‌های چندپایه

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 45، بهار 1395
تعداد بازدید : ۲,۰۱۸
کد خبر : ۲,۳۵۸
ناشناس
۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
0
0


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید