چگونه زیستشناسی بخوانیم عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره «فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی» منتشر شده است. این مقاله تجربه شخصی یکی از معلمان زیستشناسی درباره روشهای مطالعه و درس خواندن است.
نویسنده در ابتدای مقاله آورده است: به دانشآموزان خود آموزش دهیم که:
ـ مطالب را پیشخوانی کنند
ـ درس ارائه شده را در همان روز ارائه بخوانند
ـ ابتدا کلیات موضوع را مشخص کنند
ـ کتاب درسی را خط به خط بخوانند
ـ شکلهای کتاب را بررسی کنند
ـ مطالبی را که مطالعه کردهاند، با دانستههای قبلی خود ترکیب کنند
ـ از کتابهای کمکآموزشی مناسب استفاده کنند
ـ مفهوم مطالب را درک کنند و آنها را نیز به خاطر بسپارند
ـ برنامه مناسب داشته باشند
در بخش «ابتدا کلیات موضوع را مشخص کنند» میخوانیم: «یکی از متداولترین اشتباهات دانشآموزان در مطالعه زیستشناسی این است که بلافاصله بعد از باز کردن کتاب شروع به حفظ کردن اصطلاحات و تعاریف سنگین کتاب میکنند و بعد از مطالعه چند صفحه مقدار زیادی اطلاعات مبهم در ذهن آنها شکل میگیرد که کاربردی ندارند!
دانشآموز باید قبل از شروع مطالعه و وارد شدن به جزئیات، اصل موضوع و کلیات آن را در ذهن خود مجسم کند. برای مثال، هنگام مطالعه فصل دستگاه تنفس، قبل از وارد شدن به جزئیات فصل و بررسی دستگاه تنفس غازهای وحشی باید ابتدا بداند که چرا موجودات زنده باید تنفس انجام بدهند؟ تنفس نیاز به چه ابزارهایی دارد؟ آیا موجودات آبزی هم تنفس انجام میدهند؟»
نویسنده: واحد لطفی معلم سروآباد کردستان
کلیدواژهها: کتابهای کمکآموزشی، مطالعه زیستشناسی.