عکس رهبر جدید
مشارکت، اساس تعالی مدیریت مدرسه
«فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه» در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به بررسی مشارکت در تعالی مدیریت مدرسه اختصاص داده است

در ابتدای مقاله و در تعریف برنامه تعالی مدیریت مدرسه می‌خوانیم: «این برنامه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش، مدرسه‌محور، مشارکت‌جو و کیفیت‌مدار، ضمن تمرکز بر فرایندهای مدیریتی، شرایطی را فراهم آورد تا کلیه عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی و پیرامونی خود، با اتخاذ رویکرد برنامه‌محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه‌های عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به‌صورت مستمر عملکرد مدرسه را نسبت به نقشه راه با برنامه عملیاتی و هدف‌های قصد شده، بسنجد.»

یازده محور این برنامه عبارتند از: تدوین برنامه عمل، توسعه توانمندی‌ها و مشارکت نیروی انسانی، استقرار نظام یاددهی – یادگیری، توسعه مشارکت دانش‌آموزان در مدرسه، توسعه سلامت ـ تربیت بدنی ـ پیشگیری و ایمنی، فعالیت‌های مکمل، فوق برنامه، پرورشی، برقراری نظام رشدآفرین انگیزشی، مدیریت امور اجرایی و اداری، خلاقیت و نوآوری، بهره‌وری آموزش‌های عملی و کارگاهی، اصل مشارکت و بهره‌جویی از ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی. نویسنده مقاله در ادامه به موضوع مشارکت در هر یک از این محورها اشاره کرده است.

درباره محور مشارکت در «توسعه توانمندی‌ها و مشارکت نیروی انسانی» می‌خوانیم: «مدارس متعالی ضمن ایجاد سازمان یادگیرنده، توانایی کارکنان خود را در سطوح فردی، گروهی و سازمانی مدیریت می‌کنند و زمینه‌های ارتقای سطح صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای آنان را فراهم می سازند.

همچنین، با جلب مشارکت آنان در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اداره امور مدرسه، بهره‌گیری از دانش و توان آنان را امکان‌پذیر می‌کنند. در این‌گونه مدارس، ضمن ترویج عدالت با تعامل مؤثر میان مدیر و کارکنان، انگیزه و تعهد سازمانی تقویت می‌شود و فعالیت‌های مدرسه در مسیر بهبود مستمر و تعالی قرار می‌گیرد. از اصل مشارکت هم در متن محور و هم در تعریف آن به خوبی یاد شده است.»


نویسنده: جواد جمال‌زاده، کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم‌وتربیت اسلامی
کلیدواژه‌ها: برنامه تعالی مدیریت مدرسه، مشارکت، سازمان بوفالویی

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش مدیریت مدرسه، شماره 112، بهار 1395
تعداد بازدید : ۱,۶۵۵
کد خبر : ۲,۳۱۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید