عکس رهبر جدید
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۱۹
نفس تازه کنید!
تأثیر ورزش‌های هوازی بر کاهش اختلالات رفتاری و حرکتی در «رشد آموزش تربیت بدنی»

در تعریف تمرین‌های هوازی در این مقاله می‌خوانیم: «به ورزش‌هایی تمرین‌های هوازی یا زیربیشینه می‌گویند که مستمرند و بیش از 2 دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب فرد در هنگام تمرین به کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب او می‌رسد. دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا در مسافت‌های طولانی از تمرینات هوازی به‌شمار می‌رود که به دو صورت هستند:  1- تداومی یا مستمر 2- تناوبی یا منقطع
در روش تداومی فرد بدون استراحت مثلاً 20 دقیقه به‌طور پیوسته و بدون استراحت به تمرین می‌پردازد ولی در روش تناوبی فرد بین تمرین کردن استراحت می‌کند و معمولاً زمان استراحت با زمان فعالیت در تمرینات تناوبی هوازی برابر است. مثلاً یک دقیقه دویدن و یک دقیقه استراحت کردن. استراحت فعال مثل راه رفتن و شنای آرام یک تمرین تناوبی هوازی محسوب می‌شود؛ بنابراین، برای کاهش چربی خون یا کاهش وزن، چربی بدن، تمرین هوازی بهترین تمرین است. انرژی لازم برای تمرینات هوازی از گلوکز و چربی تامین می‌شود.»
ایروبیک از جمله ورزش‌های هوازی محبوب است که نویسنده مقاله به آن اشاره کرده است: «این شیوه ورزشی از دهه 1960 متداول شد و در سال 1980 در میان ورزش‌های پرطرفدار قرار گرفت و امروزه نیز از ورزش‌های پرطرفدار و محبوب است. ایروبیک به رشد و افزایش آمادگی جسمانی (هوازی) کمک می‌کند و این مسئله افزایش قدرت، سرعت و هماهنگی بین اعصاب و عضلات، انعطاف‌پذیری و چابکی بدن را در پی دارد. در اجرای حرکات ایروبیک، تمرکز ذهنی از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مسئله موجب رشد ذهنی و خلاقیت می‌شود. امروزه در بسیاری از نقاط جهان این ورزش پرتحرک و پرجاذبه نقش مهمی را برای حفظ سلامت و تندرستی انسان ایفا می‌کند. با اجرای حرکات ایروبیک، چربی‌های اضافی بدن همانند سوخت یا انرژی مصرف می‌شوند و وزن اضافی بدن کاهش می‌یابد. با ادامه چنین حرکاتی به تدریج قلب و سیستم عروقی و تنفسی با فعالیت‌های حرکتی از کارایی بالاتری برخوردار می‌شوند. ایروبیک به سبب اجراهای هوازی موزون و هماهنگ که با موزیک همراه است و چون فرد تمرین کننده این ورزش را گروهی و در قالب حرکاتی موزون و از قبل تعیین شده دنبال می‌کند، تأثیر به سزایی در تقویت رفتارهای گروهی دارد.»
نویسنده مقاله در ادامه به تأثیر ورزش‌های هوازی در جلوگیری از سرطان و پیری مغز، کاهش وزن و...  پرداخته است.


نویسنده: اعظم عبدعلی
کلیدواژه‌ها: حفظ سلامت، روح سالم، قوای جسمانی

منبع: فصلنامه رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 58، بهار 1395
تعداد بازدید : ۸۳۲
کد خبر : ۲,۲۹۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید