عکس رهبر جدید
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۱۸
آموزش جغرافیا و الگوی تدریس E5
«فصلنامه رشد آموزش جغرافیا» در جدید‌ترین شماره خود به الگوی ساخت‌گرای E5 پرداخته است

نویسنده مقاله ابتدا به «الگوی تدریس ساخت‌گرا» اشاره کرده است: «الگوی تدریس ساخت‌گرا بر این باور است که دانش‌آموزان طی تلاش برای حل مسائل علمی، دائماً فرصت ساماندهی و بازسازی ادراکات خود را دارند و می‌توانند برای رسیدن به دانش، چندین راه را برنامه‌ریزی کنند. کلاس‌هایی که از طریق راهکارهای ساخت‌گرا اداره می‌شوند، تقریباً جوی شبیه کارگاه آموزشی دارند و فرصت کشف فعال، کاوشگری و آزمایش را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و موقعیت‌هایی مانند انجام پروژه، خواندن، ارائه گزارش، بحث ‌و گفت‌و‌گو را فراهم می‌سازند و آنان را به استدلال کردن، سؤال نمودن، برقراری ارتباط و... وا می‌دارد. این الگو دانش‌آموز را به مقایسه، تحلیل، تفسیر و پیش‌بینی ترغیب می‌کند و معلم نقش زمینه‌ساز و هدایت‌گر را دارد.»
تشریح الگوی تدریس E5بخش دیگری از این مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «با انتخاب الگوی ساخت‌گرایی E5، معلم از نقش انتقال‌دهنده معلومات دور می‌شود و از شیوه‌های معلم‌محوری فاصله می‌گیرد و به‌جای آن در نقش یک راهنما و تسهیل‌کننده یادگیری ظاهر می‌شود. به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به مرور به یادگیرندگانی خودراهبر و خودارزیاب تبدیل شوند. دانش‌آموز با درگیر شدن در فعالیت‌ها، تجربیات متنوع، تعامل و گفت‌و‌گو با سایرین، به مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت‌ها و نگرش‌ها دست می‌یابد که خود در تولید آن‌ها سهم داشته است. مهم‌ترین مهارت کسب‌شده این روش، مهارت یادگیری مستمر، همیشگی، پایدار و مادام‌العمر است، این خودیادگیری‌ها به موارد مشابه تعمیم‌یافته و یادگیری‌های بعدی را در پی دارد که با توجه به عمر علوم و پیشرفت دانش بسیار ضروری است که دانش‌آموزان توانایی خود‌یادگیری را تجربه کنند و از آن بهره‌مند شوند تا دارای بینشی باز برای پذیرش عقاید مدلّل و یافته‌های علمی و صاحب تفکر انتقادی گردند.»
در ادامه آمده است: «الگوی ساخت‌گرایی E5 بر تولید، کنترل و تعمیم دانش تأکید دارد. در این الگو معلم و همه امکانات موجود در مدارس در زمره خدمات آموزشی محسوب می‌شوند و این دانش‌آموز است که نقش اساسی را ایفا می‌کند. فعال نمودن دانش‌آموز در کشف راه حل‌ها، مفاهیم، اصول و قوانین و... یکی از اهداف مهم این روش است.»


نویسنده:  مرضیه سعیدی، کارشناس ارشد جغرافیا و دبیر مدارس شهر تهران
کلید‌واژه‌ها: روش‌های فعال تدریس، الگوی تدریس E5، انگیزش، کاوش، گسترش، ارزشیابی

منبع: فصلنامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 114، بهار 1395
تعداد بازدید : ۱,۵۲۷
کد خبر : ۲,۲۹۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید