عکس رهبر جدید
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۲۴
مدارس محیط‌ زیستی
مدارس اکو و سی ای پی از جمله مدارسی هستند که در آن‌ها آموزش محیط زیست با برنامه‌ریزی و در راستای توسعه پایدار است. «فصلنامه رشد آموزش زیست‌شناسی» در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به معرفی این مدارس اختصاص داده است

در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «هدف این مدارس محیط‌زیستی کسب سواد در زمینه‌های محیط‌زیستی، کم کردن ضایعات، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حمل و نقل سالم، تنوع زیستی، بهداشت و سلامت و ایجاد مدرسه‌ای با زمین سبز است. مدارس محیط‌زیستی به منظور توسعه عملی آموزش محیط‌زیست به ارائه راه حل‌های نوآورانه نسبت به مسائل زیست‌محیطی در برنامه مدارس می‌پردازند.»
درباره اهداف مدارس اکو آمده است: «مدارس اکو به منظور توسعه عملی آموزش محیط‌زیست به ارائه راه‌حل‌های نوآورانه نسبت به مسائل زیست‌محیطی در برنامه مدارس می‌پردازد. الف: اهداف کلی: اجرای عملی توسعه پایدار هدف کلی این مدارس است. ب: اهداف ویژه: اهداف مدارس اکو توسعه دانش، ارزش‌ها و رفتار سازگارانه دانش‌آموزان با محیط‌زیست است. هم‌چنین ترویج مشارکت برخی یا همه دانش‌آموزان در شناسایی، طراحی؛ اجرا و نظارت راه‌حل‌ها که منجر به بهبود کیفیت مدرسه و محیط زیست محلی می‌شوند. هدف اصلی مدارس اکو سواد زیست‌محیطی، کم کردن ضایعات، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مدرسه‌ای با زمین سبز است.»
نویسنده مقاله با بیان اینکه تلاش در جهت توسعه پایدار هدف کلی مدارس سی ای پی است، درباره هدف‌های ویژه آن آورده است: «ایجاد و افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی و تغییر رفتار دانش‌آموزان که در نتیجه آن‌ها تبدیل به افرادی شوند که مشکلات زیست‌محیطی را درک و در پیدا کردن راه‌حل و اجرای آن تلاش می‌کنند. هم‌چنین درک معنای دموکراسی و مشارکت در حل مسائل زیست‌محیطی و آگاهی رسانی به پدر و مادران و نیز رسیدن به انرژی پاک و تنوع زیستی.»
تفاوت میان مدارس اکو و سی ای پی از دیگر بخش‌های این مقاله است. این تفاوت‌ها عبارتند از:
1. مدارس سی ای پی ترکیه دارای خطوط راهنمای مشخص‌اند، در حالی‌که مدارس اکو در این زمینه به‌طور اختیاری و آزاد عمل می کنند.
2. معلمان در مدارس اکو به عضویت کمیته ارزیابی در می‌آیند، باید مجوز کار در زمینه محیط‌زیست را کسب کرده باشند. این در حالی است که مدارس سی ای پی در استانبول چنین اولویتی ندارند.
3. مدارس اکو دارای سیستم مدیریت محیط‌ زیستی هستند که شامل طراحی، انجام دادن، کنترل و عمل است. درحالی‌که مدارس سی ای پی استانبول شامل سه مرحله آموزش، چک کردن و نمایش است.
4. موضوعات مورد بحث و تحقیق مدارس اکو مشخص است (پسماند، آب، انرژی، تنوع زیستی) و هر موضوع سالانه مشخص می‌شود. در حالی‌که موضوعات مدارس سی ای پی استانبول آزاد است و هر هفته تغییر می‌کند.
5. مدارس اکو هر سال ارزیابی و به موفق‌ترین‌ها پرچم سبز اعطا می‌شود. در حالی‌که به مدارس سی ای پی در استانبول پس از ارزیابی رتبه‌بندی و جایزه اعطا نمی‌شود.


نویسنده: ندا پریشانی، دبیر زیست‌شناسی
کلیدواژه‌ها: مدارس اکو، مدارس سی ای پی، آموزش محیط‌زیست

منبع: فصلنامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 102، بهار 1395
تعداد بازدید : ۱,۲۶۲
کد خبر : ۲,۲۹۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید