عکس رهبر جدید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۸:۲۰
مربیان اثربخش دوره پیش‌دبستانی
«فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی» در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به ویژگی‌های مربیان اثربخش در دوره پیش‌دبستانی اختصاص داده است

در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «طبق نظر روسو آموزگار خوب کسی نیست که در کمترین زمان بیشترین چیزها را می‌آموزد، بلکه کسی است که شوق به آموختن و فهمیدن را در شاگرد برمی‌انگیزد. زیرا هدف آموزش و پرورش گرد آوردن و انباشتن اطلاعات نیست بلکه به کارآوردن توانایی اندیشیدن و فهمیدن است. پستالوزی نیز قبل از هر نوع آموزش جلب اعتماد کودکان را لازم می‌دانست و اظهار می‌داشت که اگر در این کار موفق شویم، بقیه کارها به‌راحتی صورت می‌گیرد. به همین جهت با مهربانی و عشق واقعی قبل از هر چیز به برآوردن نیازهای فیزیکی و امنیت روانی آن‌ها می‌پرداخت. شناخت ویژگی‌های یک معلم تأثیرگذار، امری ضروری برای مربیان و مدیران پیش دبستانی است و در امر ارتقای کیفی فعالیت معلمان این مقطع، کمک زیادی می‌کند. مربیان تازه کار نیز می‌توانند با شناخت ویژگی‌های درون فردی و بین فردی لازم برای این حرفه برای پیشرفت خود قدم‌های بزرگی بردارند.»
نویسنده مقاله در ادامه به برخی ویژگی‌های تأثیرگذار مربیان پیش دبستانی اشاره کرده است. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:
-    شور و شوق
-    پشتکار
-    خطرپذیری
-    مصلحت گرایی
-    توجه
-    خلاقیت
-    صبر
-    اصالت
-    عشق به یادگیری
-    انعطاف پذیری
-    انرژی زیاد
-    شوخ طبعی
در توضیح «مصلحت‌گرایی» می‌خوانیم: «مصلحت گرایی، ویژگی‌ای بین پشتکار و ریسک‌پذیری است. مصلحت گرایان حاضر به مصالحه و توافق هستند. آن‌ها می‌دانند در کدام جنگ فاتح هستند و برای حمایت از بچه‌ها باید منابع خود را چه موقع صرف کنند. نکته مهم در بحث مصلحت گرایی این است که معلمان موفق، درک می‌کنند که گاهی با حل و فصل موقت مسائل، می توان به موفقیت‌های کوچکی دست یافت، در عین حال که حرکت به سمت هدف اصلی، هیچ گاه نباید متوقف شود.»
در توضیح ویژگی «توجه» هم آمده است: «یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها برای تبدیل شدن به یک معلم پیش دبستانی تأثیرگذار توجه به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌هاست. مفهوم توجه تنها احترام به کودکان و خانواده آن‌ها نیست و شامل درک این موضوع نیز می‌شود که پیشینه زندگی هر فرد متفاوت است و هر فرد زبان خاصی برای بیان داشته‌های درونی‌اش دارد. می‌دانیم که اعتماد‌به‌نفس کودکان در محیطی که احترام دریافت کنند شکوفا می‌شود. معلمان خوب این محیط را به‌صورت طبیعی ایجاد می‌کنند.»


نویسنده: دکتر نیره شاه‌محمدی، عضو هیئت علمی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
کلیدواژه‌ها: مربیان اثربخش، پیش دبستانی، اثربخش

منبع: فصلنامه رشد آموزش پیش دبستانی، شماره 30، بهار 1395
تعداد بازدید : ۱,۲۴۵
کد خبر : ۲,۲۸۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید