عکس رهبر جدید
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۲۸
20 نکته برای اداره کلاس تربیت‌بدنی
«20 نکته برای بهبود اداره کلاس تربیت‌بدنی و افزایش کیفیت آموزشی آن» عنوان مقاله‌ای است که در «فصلنامه رشد آموزش تربیت‌بدنی» منتشر شده است

برخی از این نکته‌ها عبارتند از:

ـ کلاس را پر تحرک نگه دارید.
ـ با دانش‌آموزان خود بازی نکنید.
ـ برای آموزش از نمایش مهارت‌ها استفاده کنید.
ـ آموزش را فراموش نکنید.
ـ به دانش‌آموزان بازخورد بدهید.
ـ برنامه‌ای داشته باشید و از آن پیروی کنید.
ـ دانش‌آموزان خود را به درستی تجهیز کنید.
ـ توجه دانش‌آموزان را جلب کنید.
ـ در آموزش خود قاطع باشید.
ـ در آموزش مهارت‌ها از به‌کارگیری فعالیت‌های رقابتی خودداری کنید و...

در توضیح راهکار «با دانش‌آموزان خود بازی نکنید» آمده است: «قطعاً شما به‌عنوان معلم نمی‌خواهید خودتان هم بخشی از فعالیت باشید مگر در مواردی که ناچارید. سه دلیل مهم برای این موضوع وجود دارد. الف) نظارت مناسب بر دانش‌آموز در حالی‌که شما در حال بازی با آن‌ها هستید بسیار دشوار است، بنابراین این موضوع برای مسئولیت شما نگران‌کننده است. ب) شما برای حرکت در اطراف و ارائه بازخورد و آموزش به حد کافی آزاد نیستید. ج) اگر برخورد شما با دانش‌آموزی منجر به آسیب‌دیدگی او شود، شما به‌دلیل بزرگ‌تر بودن از آن دانشآموز مقصر معرفی میشوید. کارشناسان به وضوح اشاره می کنند که شما هرگز نباید با دانشآموزان کلاس بازی کنید. این مورد زمانی که بچه‌ها می‌خواهند شما نیز با آن‌ها بازی کنید ناراحت‌کننده است. شاید در این مورد شرکت در فعالیت‌های آمادگی جسمانی در جایی که احتمال بسیار کمی برای برخورد وجود دارد و امکان نظارت بر کلاس هم هست به‌عنوان یک راه‌حل مناسب بتواند مورد استفاده قرار گیرد.»

«در آموزش مهارت‌ها از به‌کارگیری فعالیت‌های رقابتی خودداری کنید» راهکار دیگری است که در توضیح آن می‌خوانیم: «از به‌کارگیری بازی‌های رقابتی برای یاددهی یک مهارت بپرهیزید؛ زیرا معمولاً روش‌های آموزشی مناسب، زمانی که دانش‌آموزان فقط به سرعت اجرای خود (و یا برنده شدن) فکر می‌کنند کارآمد نیستند. طبق تجربه، یافتن مهارت زمانی قابل مشاهده است که رقابت در یک فعالیت گنجانده می‌شود. از بازی‌های رقابتی زمانی که مهارت‌ها به‌طور کامل تمرین شده‌اند و به‌صورت خودکار در آمده‌اند می‌توان استفاده کرد.»

نویسندگان: دکتر محسن حلاجی، فرنوش مافی

منبع: فصلنامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 58، بهار 1395
تعداد بازدید : ۱,۰۴۵
کد خبر : ۲,۲۷۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید