عکس رهبر جدید
خانواده، مدرسه و جامعه در برنامه‌ی درسی ملی
گفت‌و‌گوی «رشد آموزش علوم اجتماعی» با امیر رون درباره‌ی برنامه‌ی درسی ملی

 مدت‌هاست که تدوین برنامه‌ی درسی ملی، یکی از دغدغه‌های مسئولان آموزش و پرورش کشور است. فصل‌نامه‌ی آموزش علوم اجتماعی در گفت‌وگویی با امیر رون، به چیستی این برنامه و نیز ضرورت تدوین آن پرداخته است.

به گفته‌ی امیر رون، کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نگاه افرادی مانند امام راحل، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مانند قانون اساسی یا سند چشم‌انداز و همچنین اقتضائات موجود، لزوم وجود یک طرح و نقشه را نشان می‌داد. نقشه‌ای که چارچوب‌های محتوایی نقش آموزش و پرورش را مشخص کند. وی با تأکید بر این‌که در برنامه‌ی درسی ملی سه نهاد مهم خانواده، مدرسه و جامعه مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «فلسفه و تربیت اسلامی، یک رویکرد تحت جمله‌ی خیلی شفاف است؛ رویکردی که از چهار کلیدواژه‌ی مشخص تشکیل شده است: موقعیت، فطرت توحیدی، مراتب‌ـ یعنی طی مراتب‌ـ و حیات طیبه. یعنی متربی باید بتواند از فطرت توحیدی‌اش شکوفا شود و طی مراتب کند تا به حیات طیبه برسد. این رویکرد کلی در برنامه‌ی درسی ملی است.»
به گفته‌ی این کارشناس، توحید محوری، حاکمیت دین، کمال‌جویی فردی و اجتماعی، عدالت آموزشی و فطرت‌گرایی ازجمله اصول ناظر بر کلیات، رویکرد و منطق برنامه‌ی درسی ملی است.
شرایط و ویژگی‌های مربی در برنامه‌ی درسی ملی، تنوع فرهنگی و قومی و برخی اصول حاکم بر برنامه‌ی درسی ملی از دیگر موضوعاتی است که مشروح آن را می‌توانید در جدیدترین شماره‌ی فصل‌نامه‌ی رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره‌ی 49، زمستان 1389 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۵۰۵
کد خبر : ۲۱۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید