عکس رهبر جدید
۱۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۱۱
معلم راهنمای جامعه است
در نشست هم‌اندیشی مدیران مجلات رشد و معلمان منطقه شش تهران، مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و مدیر مسئول مجلات رشد با تأکید بر نقش معلمان در هدایت جامعه به سوی مطالعه، ضرورت استفاده از مجلات رشد برای پر کردن خلاء کتاب‌های درسی را یادآور شد

محمد ناصری درباره ماموریت دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: «ما معتقدیم در کنار کتاب درسی که نقش بسیار مهمی دارد، اجزای دیگری هم باید حضور داشته باشند که هم مکمل کتاب درسی باشند و هم برنامه درسی را پوشش دهند. به این منظور این دفتر، مجلات رشد، فیلم‌ها و نرم‌افزاهای آموزشی را طراحی و تهیه می‌کند. از سوی دیگر همه منابع آموزشی اعم از کتاب، فیلم، نرم‌افزار، وسایل و تجهیزات آموزشی که وارد مدارس می‌شوند باید استانداردهای تعریف شده این دفتر را رعایت کنند و ما نیز بر این موضوع هم نظارت داریم.»
وی با اشاره به گسترش استفاده از رسانه‌های گوناگون و فضای مجازی در میان دانش‌آموزان گفت: «وقتی راجع به مطالعه صحبت می‌شود بحث این نیست که کتاب الکترونیک بخوانیم یا کاغذی، بحث بر این است که تکنولوژی بر ما و دانش‌آموزان غالب نشود. معلم، راهنمای جامعه است و نباید اجازه دهد دانش‌آموزان استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان را با مطالعه اشتباه بگیرند. البته حتی اگر دانش‌آموزی علاقه‌مند به مطالعه الکترونیک باشد، می‌توانید او را به سایت مجلات رشد راهنمایی کنید که در این سایت مجلات رشد همان هفته اول پس از انتشار روی سایت قرار می‌گیرد.»
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درباره ارتباط میان محتوای مجلات رشد و کتاب‌های درسی نیز افزود: «ارتباط مجلات رشد با کتاب درسی مانند ارتباط آن با کتاب کمک آموزشی نیست و نمی‌خواهیم باشد. اما می‌تواند خلاءهای کتاب درسی که بنا بر محدودیت‌ها ایجاد شده را  پر کند. گرچه مطالب مجلات رشد می‌تواند از کتاب درسی الهام گرفته شده باشد اما نوع بیان آن متفاوت از کتاب درسی است. مطالب مجلات رشد در مقایسه با کتاب درسی بسیار کم است اما می‌تواند در کلاس به معلم کمک و هر معلم بنا بر خلاقیت خود از آن استفاده کند. یکی از قسمت‌های مجلات رشد معرفی کتاب مناسب برای دانش‌آموزان مخاطب مجله است که خود تشویقی برای مطالعه محسوب می‌شود.»
ناصری با اشاره به ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی خاطر نشان کرد: «به یاد داشته باشید که هر نوع کتاب آموزشی و کمک آموزشی که به دانش‌آموزان معرفی می‌کنید و یا قصد استفاده از آن درکلاس درس را دارید، باید تائیدیه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی را داشته باشد. برای این منظور می‌توانید به کتاب‌نامه‌های هر مقطع مراجعه کنید تا آثار مناسب را بشناسید.»
در ادامه این نشست، ناصر نادری مشاور مجلات تخصصی رشد درباره نحوه همکاری معلمان با مجلات گفت: «معلمان از سه طریق می‌توانند با مجلات رشد همکاری کنند. نخست هم‌فکری در نیازسنجی و ارائه سوژه به مجلات است. ضمناً علاوه بر اینکه می‌توانید از مجلات به شکل خلاق در فرایند یاددهی یادگیری استفاده کنید، می‌توانید با نوشتن تجربیات و مقالات خود به ما کمک کنید. علاوه بر این‌ها می‌توانید در ارائه بازخورد نسبت به محتوای مجله به دست‌اندرکاران مجله کمک کنید.»
سیدکمال شهابلو، معاون انتشارات دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی؛ محبت‌اله همتی، مشاور مجلات عمومی رشد و نیز نسرین صمدی، معاون آموزش ابتدایی منطقه 6 تهران در ادامه این نشست بر ضرورت استفاده از مجلات رشد تأکید کردند.
در انتهای این جلسه، معلمان حاضر در جلسه در بازدیدی از دفتر مجلات رشد،  با سردبیران و دست‌اندرکاران مجلات رشد و نحوه آماده سازی این مجلات آشنا شدند.

 

نشست منطقه 6... 18 آبان 94نشست منطقه 6... 18 آبان 94نشست منطقه 6... 18 آبان 94نشست منطقه 6... 18 آبان 94نشست منطقه 6... 18 آبان 94نشست منطقه 6... 18 آبان 94 نشست منطقه 6... 18 آبان 94 نشست منطقه 6... 18 آبان 94

گزارش از: سمانه آزاد
تعداد بازدید : ۱,۴۸۱
کد خبر : ۲,۱۱۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید