عکس رهبر جدید
چند توصیه آموزشی از رابرت رمزی
دکتر محمد غلامزاده محمودی در جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش ریاضی» کتابی شامل توصیه‌های آموزشی رابرت رمزی را معرفی کرده است

«501 توصیه آموزشی برای معلمان» عنوان کتابی از رابرت رمزی است. در این کتاب به زبانی ساده نکات مهمی مطرح شده‌اند که گاهی در عین سادگی، رعایتشان سخت است و انرژی زیادی از معلم می‌گیرد و در همان حال معلم بهتری از وی می‌سازد.
در ابتدای مقاله آمده است: «بعضی از این توصیه‌ها برای معلمانی است که با دانش‌آموزان مدرسه‌ای و کم‌سن‌وسال سروکار دارند اما بعضی از توصیه‌ها عمومی‌تر هستند و برای مدرسان دوره‌های بالاتر، دبیران و استادان هم قابل توجه و سودمند هستند.»
برخی از این توصیه‌ها عبارتند از:
-    کلید ارتباط با جمع، ارتباط با فرد است. یک کلاس موفق کلاسی است که به فرد فرد دانش‌آموزان توجه کنید. فقط وقتی می‌توانید تمام و کمال به کل کلاس درس دهید که روی فرد فرد اعضای آن تمرکز کنید.  
-    سه قاعده اول تدریس خوب این‌ها هستند: 1. دانش‌آموزان را تحسین کنید، 2. دانش‌آموزان را تحسین کنید، 3. دانش‌آموزان را تحسین کنید! اما دانش‌آموزان را فقط برای تلاش راستین و پیشرفت حقیقی تحسین کنید. تحسین غیرصادقانه، باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس کاذب، رؤیاهای واهی و سرخوردگی‌های بعدی در آن‌ها می‌شود.
-    نگذارید برنامه درسی‌تان صرفاً براساس یک منبع و کتاب باشد. به دانش‌آموزان بیاموزید که از منابع گوناگون استفاده کنند تا یک تجربه فراگیر همه‌جانبه و ریشه‌دار کسب کنند. یادگیری نباید تک‌بعدی باشد.
-    از امتحان‌ها به‌عنوان فرصتی برای راهنمایی و یادگیری در کلاس‌هایتان استفاده کنید. بگذارید نتایج امتحان، وسیله‌ای برای کمک بهتر به دانش‌آموزان باشد. نباید از نمره‌های امتحان به‌عنوان تنبیه استفاده کرد.
-    هرگز یک درس را دوبار با یک شیوه یکسان تدریس نکنید. همیشه چیزهایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها بهبود ببخشید یا با شرایط تطبیق دهید.
-    دچار این خطا نشوید که برای تدریس بهتر سریع‌تر درس دهید. یادگیری یک سرعت طبیعی لازم دارد. اغلب اوقات شتاب کردن دانش‌آموزان را سردرگم می‌کند.
-    تصور نکنید که باید دوست همه باشید. دانش‌آموزان شما به اندازه کافی دارای دوست هستند. چیزی که آن‌ها احتیاج دارند یک معلم است.
-    کمتر حرف بزنید و بیشتر بشوید. قسمت بزرگی از تدریس یاد گرفتن از دانش‌آموزانتان است.
-    هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید. آموزگاران بزرگ قبل از هر چیز شاگردان خوبی بوده و هستند.
-    دانش‌آموزان را در جمع تحسین کنید، اما عیب‌های آن‌ها را به‌طور شخصی گوشزد کنید. هرگز یک دانش‌آموز را در جمع کوچک نکنید.

متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش ریاضی، شماره121، پاییز1394 منتشر شده است.

منبع: رشد آموزش ریاضی
تعداد بازدید : ۱,۳۵۲
کد خبر : ۲,۱۰۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید