منبع: «رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش»
مهندس محمدرضا دوراندیش، مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در گفتوگو با فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، چشمانداز رشتهها و برنامههای آموزشی فنی و مهارتی را تشریح کرد.
مهندس دوراندیش گفت: «در تدوین فعالیتهای یادگیری و تهیه و تألیف بسته آموزشی حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری در تمامی دورههای تحصیلی، دیدگاه فناورانه حاکم است. سازماندهی محتوا در آموزش عمومی به گونهای است که در دوره اول ابتدایی آموزشهای مرتبط با فرهنگ کار و فناوری به صورت تلفیقی با سایر درسها، و در دوره دوم ابتدایی، پایههای چهارم، پنجم و ششم، شایستگیهای فنی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت درس مستقل و همچنین تلفیقی ارائه میشود.»
وی افزود: «در دوره اول متوسطه، شایستگیهای فنی و عمومی دنیای کار و شایستگیهای فناوری اطلاعات بهصورت درس مستقل آموزش داده میشود و زمینه هدایت دانشآموزان را با توجه به علاقهها و استعدادشان در مسیرهای تحصیل حرفهای فراهم میکند.
در دوره دوم متوسطه هم، آموزشها در شاخههای نظری و فنیومهارتی در قالب درسهای شایستگیهای فنی و شایستگیهای محوری طرحریزی میشوند.»
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در ادامه گفت: «نیازسنجی شغلی اولین مرحله از فرایند طراحی و تدوین برنامههای رشتههای فنیوحرفهای مهارتی محسوب میشود. در نیازسنجی شغلی که در دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش انجام گرفته است، به مشاغل و حرفههای مورد نیاز کشور براساس استانداردهای بینالمللی و مرکز آمار ایران توجه شده است.»
وی اضافه کرد: «آموزش و تربیت فنی و مهارتی باید زمینه شکلگیری هویت حرفهای را در برنامههای درسی و اجرای آموزشی به طریقی فراهم کند تا فرد بتواند مسیر حرفهای خود را از طریق قرار گرفتن در جریان آموزش براساس گرایش، باور و استعدادهایش با توجه به نیازهای کشور آگاهانه انتخاب کند.»
مهندس دوراندیش در پاسخ به این سؤال که تکلیف رشتهها و برنامههای فنی و مهارتی کی روشن خواهد شد، گفت: «تکلیف رشتهها و برنامههای فنی و مهارتی زمانی روشن میشود که در شورای عالی آموزشوپرورش تصویب شوند.»
متن کامل این گفتوگو را میتوانید در مجله رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، شماره 40، پاییز 1394 ببینید.