گفتوگوی «رشد مدرسهی فردا» با آقای حسن احمدی، سرگروه آموزشی منطقهی1 تهران
در ده سال آینده، مدارس به مواردی توجه خواهند کرد که بیشتر غیر درسی است تا درسی. یعنی رتبههای برتر کنکور و مدالهای المپیادها کمرنگ میشوند و مدارس میگویند که دانشآموزان ما کار گروهی و خویشتنداری یاد میگیرند. زیرا در این
موارد احساس نیاز وجود دارد.
این بخشی از صحبتهای آقای حسن احمدی،
دبیر و کارشناس ریاضی در گفتوگو با ماهنامهی«رشد مدرسهی فردا» میباشد.
آقای حسن احمدی در این گفتوگو با تأکید بر این نکته که خانواده نقش اصلی را در آموزش بچهها ایفا میکند، میگوید: «من معتقدم خانواده نقش اصلی را ایفا خواهد کرد و از آنجا که ما دوران صنعتی را تجربه کردهایم و همهی زخمهای آن را دیدهایم، مسیر به این ترتیب است
که خانوادهها بیش از پیش متوجه این جریان میشوند و آموزشی را به بچههایشان میدهند که باقی آموزشها را بیاثر میکند. آن آموزش این است که بچههای ما میآموزند و میفهمند که مرجع یادگیری خودشان هستند.
اگر کسی این موضوع را بفهمد که یادگیری از خود او شروع میشود، دیگر برایش فرقی نمیکند که اسم طرف مقابل او معلم باشد یا متخصص یا پیشهور یا هر چیز دیگری. یعنی اگر قرار باشد که ما چیزی را یاد بگیریم، آن را دنبال میکنیم و میآموزیم. اگر قرار است که ریاضی، شعر
و... بیاموزیم، مجرایش را پیدا میکنیم و میآموزیم. به همین دلیل مهم نیست که اسم مراکز آموزشی، مدرسه، دانشگاه، آموزشگاه یا پژوهشگاه باشد یا نباشد. این موضوع چندان اهمیتی ندارد. مهم این است بفهمیم یادگیری از خودمان شروع میشود.»
متن کامل این گفتوگو را میتوانید در جدیدترین شمارهی رشد مدرسهی فردا، شمارهی6، اسفند 1389 مطالعه کنید.