عکس رهبر جدید
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۴۹
فاضلاب‌ها سرشار از انرژی‌اند!
منبع: «رشد آموزش شیمی»

«فاضلاب‌ها سرشار از انرژی‌اند» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش شیمی منتشر شده است. اصغر بداقی، معلم شیمی نویسنده مقاله است.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «یکی از فناوری‌های جالب برای تولید انرژی، پردازش زیست‌الکتروشیمیایی فاضلاب‌هاست. این پردازش بر پایه استفاده از ریزاندام‌های فعال از دیدگاه الکتروشیمیایی استوار است. در این فناوری، از تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب به کمک باکتری‌ها، انرژی الکتریکی، هیدروژن و مواد شیمیایی ارزشمندی هم‌چون سدیم هیدروکسید تهیه می‌شود. اساس فناوری زیست‌الکتروشیمیایی بر سلول‌های میکروبی سوختی و سلول‌های برقکافت میکروبی استوار است».
در ادامه آمده است: «فاضلاب‌ها به‌عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر در تولید الکتریسیته و نیز تولید مواد سوختی و شیمیایی ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است تا به این ترتیب در انرژی و سرمایه صرفه‌جویی شود. اگر مواد آلی موجود در فاضلاب‌ها به کمک باکتری‌های فعال در یک سلول الکتروشیمیایی تجزیه شوند هم این هدف‌ها عملی می‌شوند و هم پاک شدن فاضلاب از مواد آلی تحقق می‌یابد. هم‌اکنون هضم بی‌هوازی، فناوری مناسبی جهت تأمین انرژی از فاضلاب‌ها شناخته شده است. سلول‌های سوختی میکروبی، MFC و سلول‌های برقکافت میکروبی MEC، دو نمونه از سلول‌هایی هستند که این خواسته را برآورده می‌کنند.»
درباره عملکرد این سلول‌های زیست‌الکتروشیمیایی می‌خوانیم: «MFCها برای تولید الکتریسیته طراحی شده‌اند، در حالی‌که MECها از جریان الکتریسیته استفاده می‌کنند تا واکنش‌های شیمیایی را پیش ببرند و در کاتد، هیدروژن و مواد شیمیایی دیگر تولید کنند. هردوی این سلول‌ها می‌توانند با استفاده از فاضلاب، مواد آلی را از آن حذف کنند.
در MEC و MFCها، ریزاندام‌هایی از نوع باکتری‌ها، در شرایط بی‌هوازی مواد آلی موجود در فاضلاب را در آند سلول تجزیه می‌کنند. در جریان این عمل کربن‌دی‌اکسید تولید می‌شود که می‌تواند جذب شود و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش شیمی، شماره 113، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۶۶۹
کد خبر : ۲,۰۴۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید