عکس رهبر جدید
۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۲۲
رشد و تحول کودکان را دریابیم
«رشد آموزش پیش‌دبستانی»

«رشد و تحول کودکان را دریابیم» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی منتشر شده است. دکتر مرجان کیان در این مقاله به برخی تکنیک‌های اساسی که متناسب با رشد و تحول کودکان برای والدین و مربیان سودمند است اشاره کرده است.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «وقتی کودک سه و چهارسالگی را پشت ‌سر می‌گذارد و به پنج تا شش‌سالگی می‌رسد وارد مراحل تازه‌ای می‌شود که تحولات آن‌ها تا سن دبستان هم ادامه می‌یابد. در طول این دوره کودک مستقل‌تر و مسئولیت‌پذیرتر می‌شود و به جهان بیرون، دوستان جدیدتر، مرکز پیش‌دبستان یا مهدکودک و محیط جدید علاقه‌مندتر می‌شود. این تحول تا دوران نوجوانی تداوم می‌یابد. از این‌رو والدین و مربیان مراکز پیش‌دبستان به مهارت‌ها و تکنیک‌هایی برای رشد مناسب کودکان نیاز دارند تا بتوانند به تربیت و آموزش شایسته کودکان خود دست یابند.»
برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:
* گوش کردن و انتقال دادن
* ایجاد و دنبال کردن قوانین
* برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی
* حل کردن مشکلات و کنار آمدن با هیجان‌ها
* بازی کردن و شکل‌گیری اجتماع
در توضیح برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌خوانیم: «در شش‌سالگی کودک شما می‌تواند مسئولیت بیشتری در قبال پدیده‌های اطراف خود و وسایل و اسباب‌بازی‌هایی که دارد برعهده بگیرد. می‌تواند وسایلی را که متعلق به اوست با احساس مسئولیت بیشتر مرتب کند و برای اداره وسایل و لوازمی که در اختیار دارد، راه‌های ویژه‌ای ابداع کند.
در این سن کودک می‌تواند تصمیم بگیرد که چه چیزی بپوشد، چگونه لباس‌های خود را مرتب کند و با وسایلش بازی کند. اگر چنین است این مسئولیت را به او بسپارید و تنها برای او «راهنمایی» فراهم کنید و راهنمایش باشید.
در این مرحله شاید تنها چیزی که کودک به آن نیاز دارد در اختیار داشتن فهرست فعالیت‌های خود و برنامه آن‌هاست. در این صورت او می‌تواند با احساس مسئولیت بیشتر کار خود را انجام دهد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 27، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۴۰
کد خبر : ۲,۰۴۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید