عکس رهبر جدید
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۳۲
کمک‌هایی برای ترکیب‌بندی
در «رشد آموزش هنر»

یکی از مقالات جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش هنر، به آموزش تکنیک‌هایی برای ترکیب‌بندی در عکاسی اختصاص دارد. مهسا قبایی نویسنده این مقاله است.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «ترکیب‌بندی‌های تأثیرگذار وقتی حاصل می‌شوند که به اندازه کافی زمان، تجربه و صبر صرف آن‌ها کرده باشید. اما با آموختن چند تکنیک ساده می‌توانید کمک خوبی برای چشمتان فراهم کنید.» برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:
استفاده از سه‌پایه: سه‌پایه‌ها از جمله بهترین کمک‌ها برای دست‌یابی به ترکیب‌بندی‌های مناسب هستند. با سه‌پایه شما می‌توانید دوربین را ثابت نگه دارید و فقط با کمی تغییر در زاویه دید آن، به ترکیب‌بندی مناسب برسید. سه‌پایه البته سرعت شما را کند خواهد کرد و البته فرصت کافی برای تصمیم‌گیری درباره ترکیب‌بندی تصویر را نیز در اختیار شما خواهد گذاشت.
زاویه‌های غیرمعمول: زاویه‌های غیرمعمول را تجربه کنید تا به مناظر معمولی، ظاهر و شرایطی غیرمعمول و جالب بدهید. اگر دوربین را در جهت عمودی بالاتر ببرید، خطوط عمودی خمیده خواهند شد. این کار نتیجه خوبی در برخواهد داشت، چرا که بیننده را وادار می‌کند تا دیدی ثانوی نسبت به سوژه‌ها پیدا کند.
عکاسی از خلال شیشه‌ها:‌ عکاسی از ورای شیشه‌ها، مناظر غیرمعمولی از جهان در اختیار شما می‌گذارد. شیشه‌های رنگی ویژگی‌ خاصی به تصویر می‌بخشند و شیشه‌های قدیمی در تصویر اعوجاج ایجاد می‌کنند. به‌خاطر داشته باشید که شیشه‌های قدیمی غالباً قاب‌های زیبایی هم پدید می‌آورند.
کم، زیاد است:‌ سوژه شما هرچه باشد به‌خاطر داشته باشید که کم، زیاد است. ترکیب‌بندی‌های پر غالباً شلخته به‌نظر می‌آیند. به علاوه چشم‌آزار هستند و نمی‌توانند پیام واضحی را منتقل کنند. بنابراین عناصر ناخواسته را دور بریزید تا به اصل مطلب برسید. به این ترتیب نتیجه نهایی تأثیرگذار خواهد بود.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 42، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۹۷۴
کد خبر : ۲,۰۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید