عکس رهبر جدید
۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۱۲
کارورزی چرا و چگونه؟
مقاله‌ای از «رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش»

فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به بررسی برنامه کارورزی در شاخه کاردانش اختصاص داده است. دکتر مهدی شریعت‌زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش نویسنده این مقاله است.
درباره ضرورت انجام کارورزی در این مقاله می‌خوانیم: «کارامدی دانش‌آموختگان در هر زمینه تحصیلی و شغلی، مستلزم کسب مهارت‌ها و توانمندی‌های فراتر از محیط کلاس درس و آموزش‌های مدرسه‌ای است. زیرا همواره فاصله بین آموخته‌های هنرجویان در محیط آموزشی و آنچه در محیط واقعی کار و اشتغال در بازار کار مورد نیاز است، باعث گردیده که دانش‌آموختگان نتوانند در بازار کار به اشتغال مناسب دست یابند و در نهایت به بیکاری آنان انجامیده است. دوره کارورزی در واقع یکی از راهکارهای مهم و عملی است که می‌‌تواند از بیکاری آنان جلوگیری نماید. علاوه‌بر آن اجرای برنامه کارورزی منافعی را هم برای جامعه و هم برای کارورزان به‌دنبال دارد که بیان تفصیلی‌تر آن‌ها می‌تواند اهمیت ضرورت اجرای برنامه کارورزی را بیشتر و بهتر نشان دهد.»
نویسنده مقاله دو گروه از منافع را برای برنامه کارورزی برشمرده است:
الف: منافع اجتماعی
ب: منافع کارورزان (هنرجویان)
در توضیح منافع کارورزان می‌خوانیم: «اجرای کارورزی منافعی را به‌دنبال دارد که نتایج آن در کوتاه‌مدت نصیب هنرجویان می‌گردد از جمله:
- فرصتی مناسب فراهم می‌آورد که هنرجویان بتوانند در محل کارورزی خود مشغول کار شوند و شواهد در این ارتباط زیاد و معنی‌دار است.
- عادات مطلوب کاری، نگرش‌ها و مهارت‌های ارتباطی را در بین هنرجویان تقویت می‌کند.
- تجربیاتی را برای هنرجویان رقم می‌زند که امکان کسب آن‌ها در فضای کوچک و تنگ کلاس درس فراهم نمی‌شود.
- به بهبود ایجاد و تعادل روحی و روانی هنرجویان کمک می‌کند.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شماره 39، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۸۵
کد خبر : ۲,۰۴۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید