عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
جایگاه تربیتی ورزش در ایران باستان
مقاله‌ای از «رشد آموزش تربیت بدنی»

جایگاه تربیتی ورزش در ایران باستان مقاله‌ای است که در جدید‌ترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی منتشر شده است. بهرام بهرامی‌پور دبیر ورزش نویسنده این مقاله است.
نویسنده مقاله پس از اشاره به اهداف تعلیم‌و‌تربیت دوره‌های مختلف تاریخی آورده است: «در زمان ساسانیان آموزشگاه‌های تربیت‌بدنی خاص اطفال، بزرگان و درباریان دایر شد و در زمینه ورزش فقط به ایجاد آموزشگاه‌‌های درباری محدود نمی‌شد بلکه کادر مجرب و متخصصی را برای آموزش ورزش‌ها تربیت می‌کردند. آن‌ها متخصصانی را به نام اندرزبد یا اسپوارگان مأمور پادگان‌های مختلف می‌کردند تا فنون سواری و طرز استفاده از اسلحه و شیوه‌های رزمی را آموزش دهند.
سنگ نبشته‌ها و اسناد معتبر دیگر و دعاهایی که از زبان شاهان و سایرین بیان شده است این حقیقت را نشان می‌دهد که کودکان از 5 سالگی به تمرین تیراندازی می‌پرداختند و در سنین بالاتر آموزش‌های سنگین‌ ورزشی را می‌دیدند. اکثر مورخین انجام مسابقات ورزشی را در عهد باستان گزارش کرده‌اند. این نظم و توجه به مسابقات ورزشی در آن دوره تاریخی در کمتر ملتی سابقه داشته است.»
در ادامه می‌خوانیم: «از وضعیت برنامه‌ها و روش‌های تعلیم‌‌و‌تربیت در دوره‌های مختلف و تاریخی ایران باستان می‌توان گفت که عمده‌ترین بخش‌ها و مواد تعلیم‌و‌تربیت کودکان و نوجوانان عمدتاً تربیت بدنی و ورزش بوده است. در عین حال که هدف پرداختن به امور ورزشی در جهت جنگجویی و دفاع از وطن و سرزمین بوده ولی باز امور اخلاقی و دینی و پرورشی نیز نادیده گرفته نمی‌شد و عمده‌ترین برنامه‌ها و روش‌های خود را بر مبنای اخلاق و دین بنا می‌نهادند تا بتوانند افراد بسیار سالم و قوی و در عین حال مقید به اصول دینی و پهلوانی تربیت کنند. هم‌چنین برگزاری مسابقات و تفریحات گوناگون در دوره‌های مختلف تاریخی ایرانیان باستان را می‌توان نشان دهنده توجه و علایق ایرانیان به حفظ روحیه سالم و شاداب افراد جامعه دانست. مقایسه وضعیت تعلیم‌و‌تربیت پیشین ایران با وضعیت آموزش‌و‌پرورش حال حاضر جهان حاکی از آن است که آنچه انسان‌ها امروز به دنبال آن هستند در ایران باستان مورد توجه بوده است.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره55، تابستان 1394، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۳,۸۴۶
کد خبر : ۲,۰۳۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید