مقالهای از «رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش»
اقتصاد آینده در دست کشورهایی خواهد بود که با توسعه بخش خصوصی و کارآفرینی فرصتهای ایجاد شده را شناسایی و بازارهای جدیدی را خلق کند. فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش در مقالهای به ضرورت توجه به این موضوع در آموزشوپرورش
پرداخته است.
دکتر عظیم محبی، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش نویسنده این مقاله است. در ابتدای این مقاله میخوانیم: «با توجه به تحولات «اقتصادی» و «اجتماعی، فرهنگی» کارآفرینان در خط مقدم رشد و توسعه اقتصادی کشور قرار گرفتهاند. به این ترتیب
بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کارآفرینی را بهعنوان یکی از محورهای اصلی سیاستهای خود دنبال میکنند. بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که تقویت فرهنگ کارآفرینی آموزش مهارتهای کسب و کار، موفقیت اقتصادی، اجتماعی فردی و جمعی جامعه را در مقیاس
محلی، ملی و جهانی توسعه و گسترش میدهد.»
نویسنده مقاله در ادامه به برخی از تعاریف کارآفرینی اشاره کرده است که عبارتند از:
1. کارآفرینی فراتر از شغل و حرفه است، یک شیوه زندگی است.
2. کارآفرینی فرهنگ و شیوه تفکر و عمل مبتنی بر فرصت است.
3. کارآفرینی شناسایی، ارزیابی و بهرهبرداری از فرصتها به منظور خلق و اجرای ایده است و ...
راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشوپرورش بخش دیگری از این مقاله است. برخی از این راهکارها عبارتند از:
1. پذیرش و تثبیت کارآفرینی بهعنوان یک رویکرد در برنامههای درسی و فرهنگی؛
2. تدوین نشانگرهای کارآفرینی در برنامه درسی ابتدایی و متوسطه؛
3. تدوین نشانگرهای کارآفرینی در فرایند تدریس؛
4. بررسی عملکرد مدارس بر اساس نشانگرهای کارآفرینی؛
5. تحلیل برنامه درسی کارآفرینی در دوره کاردانش؛
6. برگزاری نشستهای تخصصی در خصوص کارآفرینی برای همکاران ستادی، استانی، منطقهای و مدرسهای؛
7. برگزاری دورههای آموزشی و تأمین مدرس در زمینه کارآفرینی؛
و...
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، شماره 39، تابستان 1394 منتشر شده است.