منبع: «رشد آموزش پیشدبستانی»
خلاقیت یعنی توانایی تولید ایدهها و راهحلهای متعدد، جدید و مناسب برای حل مسائل و مشکلات. اما چطور میتوان خلاقیت را در کودکان به شکوفایی رساند؟ فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی در مقالهای به این پرسش پاسخ داده است.
طیبه میراحمدی، نویسنده این مقاله است. وی درباره موانع جدی خلاقیت آورده است:
ـ «اصرار بر اینکه بچهها هر چیز را به یک شیوه انجام دهند: اینکه بچهها فکر کنند برای انجام دادن کارها فقط یک شیوه درست وجود دارد، آنها را از تلاش برای یافتن راههای جدید باز میدارد.
ـ مقایسه بچهها با هم: وقتی کودکان را با هم مقایسه میکنیم آنها را مجبور میکنیم مثل هم رفتار کنند.
ـ بیتوجهی به کنجکاوی بچهها: در صورت بیتوجهی به خلاقیت بچهها آنها دیگر میلی به انجام کارهای خلاقانه ندارند.
اگر موارد یاد شده را از سر راه کودکان بر نداریم خلاقیت آنها را سرکوب کردهایم.»
شیوههای عملی در پرورش فرزندانی خلاق و سازنده عنوان بخشی از این مقاله است. در این بخش به نکاتی اشاره شده است که عبارتند از:
ـ برای کودک الگویی خلاق باشیم؛
ـ استقلال فکری و عملی کودک را تقویت کنیم؛
ـ اعتمادبهنفس کودک را تقویت کنیم؛
ـ از قضاوت، انتقاد و مقایسه کودکان دوری کنیم؛
ـ انگیزه درونی ایجاد کنیم؛
ـ کنجکاوی کودک را تقویت کنیم و...
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 27، تابستان 1394 منتشر شده است.