عکس رهبر جدید
۲۴ اَمرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۹
از کی ورزش کنیم؟
بررسی سن شروع فعالیت ورزشی در «رشد آموزش تربیت‌بدنی»

سن شروع ورزش و ورزش متناسب با هر سن کدام است؟ فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی در مقاله‌ای به این پرسش‌ها پاسخ داده است.
مینودخت ملکیان، دبیر آموزش‌وپرورش نویسنده این مقاله است.
وی درباره سن شروع ورزش تأکید دارد: «با توجه به توانایی کودک و نوجوانان به فراگیری سریع فنون و تکنیک‌های ورزشی آموزش داده شده، امکان به‌دست آوردن عملکرد ورزشی کودک در حد فعالیت‌های حرفه‌ای بسیار بیشتر و سریع‌تر از افراد بالغ است ولی این موضوع دلیلی برای موفقیت کودک و نوجوان در فعالیت‌‌ها‌ی حرفه‌ای کوتاه‌مدت و درازمدت نیست. مطالعات متعدد نشان داده است پرداختن زودهنگام به فعالیت‌های حرفه‌ای باعث عدم موفقیت کودک در تداوم فعالیت‌ ورزشی می‌باشد. این سؤال یکی از مسائل مورد اختلاف گروه پزشکی و جامعه ورزشی است.
از دیدگاه سلامت اگر هدف از ورزش ارتقای سلامت عمومی جامعه باشد و از دیدگاه ورزشی اگر حضور طولانی‌تر ورزشکار و عدم غیبت در میادین ورزشی به علل مختلف از جمله ترس و نگرانی، آسیب و... موردنظر باشد، پرداختن حرفه‌ای به ورزش در کودکان و نوجوانان تا سن 14 سالگی توصیه نمی‌شود. سن شروع ورزش از 7- 6 سالگی است و قبل از آن باید فعالیت‌های فیزیکی کودک جنبه بازی داشته باشد و القاکننده مفهوم ورزش نباشد.»
نویسنده مقاله در ادامه به فعالیت‌های بدنی متناسب با هر سن اشاره کرده است. برای کودکان 8 تا 10 سال فعالیت‌هایی پیشنهاد شده است: «فعالیت‌هایی چون پیاده‌روی، دوهای کوتاه، ژیمناستیک، شنا، تنیس و تنیس روی میز توصیه می‌شود. کودکان 8 تا 10 سال بسته به میزان رشد خود می‌توانند در مسابقات سازمان‌یافته شرکت کنند.
کودکان کم‌سال نباید به ورزش‌هایی بپردازند که موجب اختلال در کار رشد استخوان‌ها، عضلات و مفاصل آن‌ها شود یا به این اندام‌‌ها صدمه وارد کند.
بهترین روش پرداختن به ورزش‌های متنوعی است که روی یک اندام متمرکز نشده و طولانی هم نباشد.»
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 55، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۷۶
کد خبر : ۲,۰۱۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید