عکس رهبر جدید
تجربه موفق زبان‌آموزی در خاورمیانه
گفت‌وگو با مدیران کانون زبان ایران در «رشد آموزش زبان»

دست‌اندرکاران فصل‌نامه رشد آموزش زبان با مسئولان کانون زبان ایران درباره ساختار، محتوا، روش و ارزشیابی این مؤسسه گفت‌وگو کرده‌اند. این گفت‌وگو در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش زبان منتشر شده است.
سید محمدرضا هاشمی، رئیس کانون زبان ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش و سهم‌ کانون زبان ایران در زبان‌آموزی و تقویت نگاه کارشناسی و حرفه‌ای به آموختن زبان دوم گفته است: «کانون زبان ایران سبب شد آموزش زبان خارجی و یا زبان دوم در ایران بی‌هیچ وقفه‌ای ادامه پیدا کند و ما بنا به ضرورتی که برای آموزش زبان به عنوان نیازی ملی و بین‌المللی وجود دارد، عقب نمانیم. سیاست اصلی کانون زبان ایران همواره این بوده است که ضمن توجه به آسیب‌های احتمالی و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آثار سوئی که ممکن است بر اثر بی‌توجهی ایجاد شود، به عنوان یک فرصت از موقعیت‌های پیش روی خود استفاده کند و با ایجاد محیطی سالم، امن و علمی به نیازهای همه‌ مخاطبان خود پاسخ دهد.»
وی در ادامه گفته است: «همواره یکی از بحث‌ها و موضوعات کلان ما در شورای سیاست‌گذاری کانون زبان ایران که برخاسته از سیاست‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در نهایت سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی و آموزشی کشور است؛ مسئله فرهنگ، توجه تام و تمام به هویت اسلامی و ایرانی و مراقبت مدام از فرزندانمان در مقابل آسیب‌های احتمالی ناشی از رسوخ ابعاد فرهنگ بیگانه که ممکن است با مطامعی خاص و برنامه‌ریزی شده، فعالیت‌های ما را مورد تهدید و هجمه قرار دهد. به همین جهت بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما در زمینه محتوا توجه به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است که در تهیه و تدوین مواد آموزشی با دقت و حساسیت مورد توجه قرار می‌گیرد و از اصول تغییرناپذیر و فراموش نشدنی ماست.»
وی همچنین به ضرورت توجه به آموزش معلمان نیز اشاره کرده است: «در حوزه آموزش زبان اغلب، توجه اصلی بر روی زبان آموز متمرکز می‌شود. اما به نظر می‌رسد لازم است قدری روی آموزش معلمان، به‌خصوص آموزش‌های تخصصی تمرکز کنیم و در دراز مدت بنیه علمی و حرفه‌ای معلمان خود را به خوبی و شایستگی بالا ببریم. در این میان دو مسئله هویت حرفه‌ای و افزایش توان تخصصی معلمان هم بسیار مهم‌ است. به نظر می‌رسد کانون زبان توانسته‌ است، معلمان خود را متبحر کند اما آموزش‌های ضمن خدمت ـ که به‌طور پراکنده ارائه شدندـ به بازنگری و اصلاح نیاز دارند.»
متن کامل این گفت‌وگو در فصل‌نامه‌ رشد آموزش‌ زبان، شماره 115، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۷۷۴
کد خبر : ۲,۰۱۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید