عکس رهبر جدید
۱۳ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۷
کنترل از دیدگاه شونفیلد
در «رشد آموزش ریاضی»

فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی در مقاله‌ای به معرفی مفهوم کنترل از دیدگاه شونفیلد و ضرورت توجه به آن از دید برخی آموزشگران ریاضی پرداخته است. این مقاله را آذر کرمیان نوشته است.
در تعریف مفهوم کنترل می‌خوانیم: «شونفیلد در مطالعه توسعه‌ حل مسئله در دانش‌آموزان از عامل حساس و مؤثری در مهارت آن‌ها که او آن را «استراتژی کنترل» نامیده است آگاه شد. در تجزیه و تحلیل شونفیلد، استراتژی‌های کنترل با تصمیمات اجرایی ارتباط دارد، مانند تولید فعالیت‌های متناوب، ارزیابی راه‌حل، ارزیابی آنچه احتمالاً قادر به انجام آن هستید، بررسی رهیافت‌هایی که به‌کار می‌برید، ارزیابی آنچه برای توسعه راه حل می‌سازید و نظایر آن‌.»
شونفیلد متأثر از الگوی چهار مرحله‌ای حل مسئله پولیا به بررسی عوامل تأثیرگذار بر حل مسئله ریاضی پرداخت. از دیدگاه او، این عوامل شامل منابع دانشی، رهیافت‌های حل مسئله‌ ریاضی، کنترل و نظام باوری مسئله‌حل‌کن هستند. بررسی نتایج مقدماتی، نقش این عوامل و به‌خصوص،‌نقش کنترل را به عنوان یک عامل تعیین‌کننده برجسته کرد.»
در ادامه آمده است: «همانطور که شونفیلد اشاره می‌کند، کنترل به معنای انتخاب و به‌کارگیری منابع و استراتژی‌های مناسب است که به حل مسئله کمک می‌کند. از جمله توانایی‌های کنترلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    طرح کلی مسئله
2.    بازنگری و تصمیم‌گیری
3.    دانش فراشناختی هوشیارانه.»
درباره ضرورت توجه به مفهوم کنترل آمده است: «توانایی‌های کنترلی آنقدر در موفقیت مسئله‌حل‌کن مؤثر است که امکان دارد شخص در عین حال که به تمام مفاهیم و روش‌های حل آن تسلط دارد، چون توانایی‌های کنترلی را نمی‌شناسد، در حل مسئله باز هم شکست بخورد و به نتیجه مطلوب نرسد. گرچه دانش‌آموزان می‌توانند به دانش یا مهارت‌هایی برای تفسیر یک مسئله مجهز شوند اما ناکارا بودن ساختار کنترل می‌تواند مانع اصلی آن‌ها در طول تلاش‌هایی که برای حل مسئله می‌کنند باشد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره ‌120 ، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۲۵
کد خبر : ۲,۰۱۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید