منبع: «رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش»
امروزه مدیران به منظور انطباق با تغییر و تحولات محیطی باید به دنبال راهکارهای جدیدی برای موفقیت، ارتقای کیفیت و رقابتپذیری با همتایان خود باشند. در این گذار یادگیری سازمانی بهعنوان زمینهساز ایجاد سازمان یادگیرنده میتواند
ابزاری برای طراحی و پیادهسازی تغییرات در هنرستانها باشد.
یکی از مقالات فصلنامه رشد آموزش فنی و حرفهایوکاردانش به این موضوع اختصاص دارد.
سیده مینا رئیسزاده کارشناس ارشد مدیریت آموزشی نویسنده این مقاله است. وی در تعریف یادگیری سازمانی آورده است: «به نظر راجسون یادگیری سازمانی روشی است که سازمانها ایجاد، تکمیل و سازماندهی میکنند تا دانش و جریانهای عادی کار مرتبط با فعالیتها
و فرهنگهایشان و همچنین کارایی سازمانی را از طریق بهبود به کارگیری مهارت گسترده نیروی کارشان انطباق دهند و توسعه بخشند. نیز گفتهاند: یادگیری سازمانی ابزاری برای رسیدن به سازمان یادگیرنده است.»
براساس این مقاله اهداف یادگیری سازمانی عبارتند از:
ـ حفظ بقا در محیطهای متغیر و نامعلوم
ـ ارتقای توان رقابت سازمان
ـ ارتقای کیفیت تصمیمگیریهای سازمانی
ـ ارتقای کارایی
ـ ابداع و خلاقیت
فرایند یادگیری سازمانی عنوان بخش دیگری از مقاله است. در این بخش میخوانیم: «این فرایند از چهار فعالیت مرتبط به هم تشکیل شده است: کشف؛ ابداع؛ تولید؛ تعمیم.
یادگیری با فرایند کشف اشتباهات و کشف فاصله بین شرایط مطلوب و شرایط واقعی آغاز میشود. فرایند ابداع شامل تشخیص علل شکاف و وقفه و ارائه راهحلهایی برای پایان دادن یا کاستن از آنهاست. فرایند تولید شامل اجرای راهحلهاست و فرایند تعمیم شامل نتیجهگیری، استنباط
از تأثیرات راهحلها و گسترش آن دانش به موقعیتهای مربوطه است.»
انواع یادگیری سازمانی نیز عبارتند از:
1. یادگیری وظیفه (وظیفه آموزی)، 2. یادگیری منظم، 3. یادگیری فرهنگی
4. یادگیری رهبری، 5. یادگیری گروهی، 6. یادگیری راهبردی، 7. یادگیری کارآفرینی
8. یادگیری تعاملی، 9. یادگیری تحول
شاخصها و اصول یادگیری سازمانی از دیگر بخشهای مقالهاند.
متن کامل مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، شماره 39، تابستان 1394 منتشر شده است.