عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۶ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱
نقاشی؛ رمزها و معانی
نکاتی درباره نقاشی کودکان در «رشد آموزش هنر»

نقاشی، فعالیتی است که کودک به وسیله آن بسیاری از خواسته‌ها، تمایلات و تفکرات خود را به روی کاغذ می‌آورد. فصل‌نامه رشد آموزش هنر در مقاله‌ای به ضرورت توجه به نقاشی کودکان پرداخته است.
مریم اکرمی ابرقویی، دبیر هنر ابرکوه نویسنده این مقاله است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «کودکان از طریق نقاشی آنچه را در ضمیر ناخودآگاه دارند و احتمالاً باعث ناراحتی و اضطراب‌شان می‌شود، بیان می‌کنند. روان‌شناسان معتقدند که کودکان هنگام کشیدن یا رنگ‌کردن تصویر، به طور ناخودآگاه شمه‌ای از وضع عاطفی خود را بیان می‌کنند. نقاشی دریچه‌ای به جهان اندیشه آنان است و بیانگر اندوه‌ها، شادی‌ها و آرزوهای آن‌هاست. به همین دلیل، تحلیل و بررسی نقاشی کودکان، یکی از مهم‌ترین و قابل‌ اعتمادترین راه‌های شناخت روان کودکان است و به پدر و مادر و مربیان کودک در شناخت مشکلات و گره‌های شخصیتی آن‌ها کمک زیادی می‌کند.»
در ادامه مقاله آمده است: «نقاشی کودکان ریشه در خلاقیت آن‌ها دارد. رشد این خلاقیت می‌تواند باعث شود آن‌ها در بزرگسالی به هنرمندان، نویسندگان، نقاشان، مخترعان و کاشفانی بزرگ تبدیل شوند. نقطه آغاز این خلاقیت انگشتان کوچک کودک است. جویبار کوچکی که از سرانگشتان کودکان جاری می‌شود و خلاقیت فکرشان را آبیاری می‌کند. هر اندازه اعتماد و ابتکار بیشتری در دست‌های کودکان وجود داشته باشد، عنصر خلاقیت ذهنی آن‌ها زنده‌تر است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود پدر و مادر و مربیان در کودکان خود امنیت خاطر به وجود آورند و به آنان اطمینان دهند که بزرگ‌ترین یار و یاورشان هستند.»
نویسنده مقاله در ادامه به نکاتی اشاره کرده است که والدین و مربیان باید در مورد نقاشی کودکان مدنظر داشته باشند. از جمله:
ـ نقاشی کودکان صرفاً برای پر کردن اوقات فراغت آن‌ها نیست بلکه بستر مناسبی برای پی بردن به دنیای درونی آن‌ها و شکوفایی خلاقیت آن‌هاست.
ـ نقاشی کودکان برگرفته از تخیلات آن‌هاست. چنانچه تخیلات و رویاهای کودکان مورد بی‌توجهی،‌ تمسخر یا بیهوده انگاشتن از جانب پدر و مادر و مربیان رو به رو شود و آن‌ها را به واقع‌بینی وادار کنند، سرچشمه خلاقیت آن‌ها خشکیده می‌شود.
ـ نقاشی کودکان هر چند به نظر ما بد و زشت باشد، نتیجه خلاقیت و توانایی آن‌هاست و برای آن‌ها ارزشمند است. کلمات تشویقی و دلگرم‌کننده پیشرفت آن‌ها را دو چندان می‌کند.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 42، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۰۵
کد خبر : ۲,۰۰۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید