عکس رهبر جدید
۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
نانو زیست‌ فناوری
در «رشد آموزش زیست‌شناسی»

فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی در مقاله‌ای به نانو زیست فناوری، رابطه آن با زیست‌شناسی و کاربردهایش در زندگی امروز پرداخته است.
مرضیه نجمی دبیر زیست‌شناسی شهرستان گرمسار نویسنده این مقاله است. وی نانو فناوری را چنین تعریف کرده است: «فناوری نانو تحقیق و مطالعه مواد و خصوصیات آن‌ها در سطح اتم‌ها، مولکول‌ها و درشت مولکول‌ها در مقیاس 100- 1 (یک تا صد) نانو متر است. فناوری نانو از تلفیق علوم فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی به‌وجود آمده است. این فناوری توانایی کار در سطح اتم و ایجاد ساختارهایی که نظم مولکولی کاملاً جدیدی دارند را فراهم می‌آورد.»
نانو زیست فناوری نیز زیرمجموعه‌ای از نانو فناوری است که در تعریف آن می‌خوانیم: «نانو زیست‌ فناوری، زیر مجموعه‌ای از نانو فناوری‌هاست که در آن از ابزارها و فرایندهای نانویی و میکرونی برای ساخت و تهیه محصولاتی استفاده می‌شود که در مطالعه ساختارهای زنده کاربرد دارند. برخی از محققان، نانو زیست فناوری را زمینه‌ای از نانو فناوری می‌دانند که در آن ساختارهای زیستی موجود، هم‌چون سلول، اجزای سلولی، نوکلئیک اسیدها و پروتئین‌ها برای ایجاد ساختارهای نانویی تلفیقی استفاده می‌شود.»
کاربردهای نانو زیست‌ فناوری نیز عبارتند از:
* داروسازی و پزشکی
* مهندسی ژنتیک
* زیست‌شناسی
* محیط زیست
نانو وکتورها در مبحث مهندسی ژنتیک مطرح است. نویسنده مقاله در این‌باره آورده است: «حامل وکتورهای موجود، نظیر ویروس‌های اصلاح شده روی دستگاه ایمنی بدن اثرهایی دارند، بنابراین انجام تحقیقات روی ساخت ذرات نانو که قابلیت حمل ژن‌ها را داشته باشند از کارهای مورد نیاز است. در حال حاضر محققان از نانو حامل‌های غیرویروسی برای انتقال داروها و DNA به درون سلول‌های حیوانی و انتقال ژن‌ها در گیاهان استفاده می‌کنند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 99، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۳,۳۸۷
کد خبر : ۱,۹۹۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید