عکس رهبر جدید
۲۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۳
پرسش‌ها و پاسخ‌های نجومی
در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

زمین چند نوع حرکت دارد و مشخصات هر یک از آن‌ها چیست؟ ماه چگونه به وجود آمده است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ پدیده جزر و مد چگونه ایجاد می‌شود؟ این‌ها برخی از پرسش‌هایی است که رشد آموزش زمین‌شناسی در جدیدترین شماره خود به آن پاسخ داده است.
منصور ملک عباسی کارشناس ارشد دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی در مقاله‌ای به برخی از مهم‌ترین پرسش‌های نجومی پاسخ داده است.
درباره چگونگی به وجود آمدن ماه می‌خوانیم: «در مورد چگونگی تشکیل کره ماه نظریه‌هایی مطرح است. با توجه به شباهت‌های موجود میان مواد سازنده ماه و نیز اندازه و جرم بالای کره ماه، برخی از دانشمندان معتقدند که هم‌زمان با شکل‌گیری کره زمین و جدا شدنش از خورشید، ماه نیز سیر تشکیل و تکامل خود را مشابه زمین سپری کرده است. از این‌رو سیستم ماه- زمین را به‌عنوان یک سیاره دوقلو نام‌گذاری کرده‌اند.
ولی نظریه دیگری معتقد است که در دوران جوانی زمین که هنوز حالت کنونی خود را پیدا نکرده بود جرم فضایی دیگری به بزرگی سیاره مریخ با زمین برخورد کرده و قطعات متلاشی و پرتاب شده از این برخورد برای مدتی طولانی در فضای اطراف زمین چرخیده و به مرور زمان این مواد دور هم جمع شده و کره ماه را به‌وجود آورده‌اند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره81، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۲۳
کد خبر : ۱,۹۹۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید