عکس رهبر جدید
۲۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۳
اختلال بیش‌فعالی چیست؟
منبع: «رشد آموزش مشاور مدرسه»

فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه در مقاله‌ای به انواع بیش‌فعالی پرداخته است. تشخیص اختلال و راه‌کارهایی برای والدین از بخش‌های این مقاله است.
سارا ساجدی نویسنده این مقاله است.
در تعریف اختلال بیش‌فعالی می‌خوانیم: «در یک تعریف جامع، اختلال بیش‌فعالی عبارت است از الگوی پایدار بیش‌فعالی یا نقص توجه، به ‌طوری که شدت آن بیش از حد طبیعی یک کودک در طی روند رشد او باشد. برای تشخیص این اختلال لازم است دست‌کم برخی از علائم تا قبل از سن هفت‌سالگی بروز کند. علائم باید حداقل شش ماه باقی بماند و علائم این اختلال دست‌کم در دو محل از بین مدرسه و خانه و .... مشاهده شود.»
بر اساس این مقاله اختلال بیش فعالی و فقدان توجه سه نوع دارد که هر کدام الگوی رفتاری خود را دارند:
ـ بیش‌فعالی در نوع بی‌توجه
ـ بیش‌فعالی در نوع برانگیخته
نوع سوم که ترکیبی از نوع اول و دوم است.
تشخیص اختلال یکی از بخش‌های مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «معمولاً این اختلال از سه سالگی به بعد تشخیص داده می‌شود. اما بیشتر کودکان در سنین مدرسه و با تشخیص معلم به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند. تشخیص به یک ارزیابی کامل نیاز دارد. اگر تشخیص قطعی نشده باشد در اینجا تشخیص‌های دیگری مانند ناتوانی در یادگیری یا افسردگی مطرح می‌شود. سابقه پزشکی کودک و خانواده بسیار مهم است. برخی از بیماری‌های دیگر مانند استرس، افسردگی و اضطراب ممکن است همراه بیش‌فعالی بروز کنند. عامل اصلی بیش‌فعالی شناخته شده نیست اما عوامل متعدد ژنتیکی، صدمات مغزی، عوامل عصبیِ شیمیایی، عوامل عصبیِ فیزیولوژیک و عوامل اجتماعی روان‌شناختی را در بروز آن مؤثر می‌دانند.»
نویسنده در ادامه راهکارهایی را به والدین پیشنهاد کرده است از جمله:
ـ برای کودک برنامه‌ریزی کنید
ـ محیط را ساده و ساکت کنید
ـ آموزش تماس چشمی به کودک
ـ آموزش تسلط بر خود و ...
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 40، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۷۱
کد خبر : ۱,۹۹۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید