عکس رهبر جدید
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۳۵
اندیشه مؤلف
آشنایی با اندیشه مؤلف در رشد آموزش فیزیک

یکی از مقالات جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک به توضیح و تشریح ویژگی‌های اندیشه مؤلف اختصاص دارد. جهانگیر ریاضی این مقاله را نوشته است.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «اندیشه مؤلف تفکری است که تلاش می‌کند اجزای اصلی پدیده‌ها و رویدادهای جهان خارج را بشناسد، رابطه بین آن‌ها و قوانین ناظر بر فرایند‌های دینامیکی آن‌ها را تبیین کند و سپس با استفاده خلاق از این قوانین، می‌توان بر فرایند تغییرات آینده این رویدادها تأثیری مدیریت شده گذاشت. از این منظر، اندیشه مؤلف پنجره‌ای دیگرگونه و متفاوت را به جهان خارج به روی ما باز می‌کند که از آن می‌توان پدیده‌ها را در شرایطی پویا و غیر ایستا ارزیابی کرد. این پنجره متفاوت به انسان فرصت می‌دهد از خلاقیت‌ها و ابتکارهای خود در راستای ایجاد آرایه‌هایی جدید از متغیرهای جهان خارج به صورتی فعال استفاده کند.
بنابراین اندیشه مؤلف تنها به دنبال توصیف وضعیت کنونی متغیرهای جهان خارج نیست. بلکه در جست‌وجوی شیوه‌هایی جدید و تجربه نشده برای ایجاد دست‌کاری‌های هدفمند در این متغیرهاست.»
در ادامه مقاله آمده است: «برای دست‌یابی به این نگاه متفاوت، لازم است که آموزه‌های محیط‌های آموزشی بر مدار درک دینامیکی مفاهیم و چگونگی انطباق آن‌ها با متغیرهای جدید استوار باشد. چنین درکی از مفاهیم را نمی‌توان در یک محیط آموزشی محدود به اجزای ایستا و به دور از رویدادهای جهان واقعی به‌دست آورد. برای آموزش اجزای اندیشه مؤلف لازم است که واژه‌ها و مفاهیم به دور از قالب‌های کلیشه‌ای، در قلمروهای مختلف تعامل با متغیرهای جهان خارج و در فرایندی دینامیکی باز تعریف گردند. در چنین شرایطی است که هر فرد می‌تواند الگوی درک دینامیکی از مفهوم را برای خود طراحی کند و براساس این الگو به اندیشه‌های خلاق و نو نزدیک گردد. در واقع می‌توان گفت اندیشه مولد متناظر با نگرش دینامیکی به متغیرهای جهان واقعی و اندیشه مصرفی به مفهوم نگرش ایستا به پدیده‌هاست.»
نویسنده مقاله در ادامه به موانع موجود در مقابل خروج از کلیشه‌ها و توصیف کیفی رویدادها در اندیشه مؤلف پرداخته است.

متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 110، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۲۵
کد خبر : ۱,۹۷۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید