عکس رهبر جدید
آستانه‌های ژئومورفیک در ژئومورفولوژی
مقاله‌ای از «رشد آموزش جغرافیا»

فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا در مقاله‌ای به آستانه‌های ژئومورفیک و طبقه‌بندی آن‌ها پرداخته است.
سعید رحیمی هرآبادی نویسنده این مقاله است.
در این مقاله می‌خوانیم: «واژه آستانه معرف لحظه‌ای است که یک سیستم به عامل بیرونی مانند بروز تغییرات اقلیمی واکنش نشان می‌دهد. به‌طور کلی آستانه‌های ژئومورفیک، جداکننده حالت‌های متفاوت یک سیستم از یکدیگر‌ند. در واقع با وقوع آستانه فرایندهای سیستم‌های ژئومورفیک تغییر پیدا می‌کنند.»
در ادامه مقاله آمده است: «حد آستانه با علل داخلی و خارجی ارتباط دارد. آستانه ممکن است از عوامل خارجی تأثیر بپذیرد. برای مثال، وقوع تغییرات شدید اقلیمی و در نتیجه تغییرات اساسی در دینامیک بیرونی زمین باعث اضمحلال پوشش گیاهی می‌‌شود و زمین را در معرض فرسایش قرار می‌‌دهد و در نتیجه فرم زمین را با گذشته متمایز می‌سازد.
شیوم آستانه‌های ژئومورفیک را به دو دسته داخلی (درونی) و خارجی (بیرونی) طبقه‌بندی کرده است. تفاوت اصلی میان انواع آستانه‌های درونی و بیرونی در این است که آستانه‌های درونی باعث تغییر در ساختار سیستم‌ها نمی‌شوند ولی آستانه‌های بیرونی تحت‌تأثیر متغیرهای بیرونی، درون یک سیستم ژئومورفیک را دچار تغییر و دگرگونی می‌کنند.»
در بخش دیگر مقاله آمده است: «زمانی که حد آستانه در نتیجه عملکرد فرایندهای بیرونی روی می‌دهد آستانه بیرونی یا خارجی نامیده می‌شود. آستانه‌های بیرونی با تعدادی فیلد شناخته شده‌اند. شاید شناخته‌‌شده‌ترین سرعت آستانه‌های بیرونی مربوط به الگوی جابه‌جایی و اندازه رسوب‌ها باشد. در این راستا با افزایش پیوسته در سرعت الگوی رسوب‌گذاری، سرعت آستانه به حد کافی به جابه‌جایی رسوب می‌رسد و با کاهش تدریجی سرعت، سرعت آستانه متوقف خواهد شد. آستانه‌های داخلی مربوط به خود سیستم ژئومورفیک هستند. یعنی تغییر در متغیرهای داخل سیستم باعث رویارویی سیستم با شرایط آستانه خواهد شد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 110، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۱۷
کد خبر : ۱,۹۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید