عکس رهبر جدید
موج برون‌سپاری مشاغل و جایگاه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای
مقاله‌ای از «رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش»

رویکردهای اشتغال و تولید در قرن بیست‌ویک تغییر یافته و به سمت برون‌سپاری و کارگر دانشی سوق یافته است. از این‌رو ضرورت دارد آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با چنین رویکردی سازگار برگردد. فصل‌‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش یکی از مقالات خود را به این موضوع اختصاص داده است.
سیدمحمدحسین حسینی و دکتر عباس صدری نویسندگان این مقاله‌اند. آن‌ها در تعریف برون‌سپاری آورده‌اند: «برون‌سپاری عبارت است از انعقاد قرارداد انجام دادن کار داخلی با یک سازمان شخص ثالث. امری که به جابه‌جایی شغل و وظایف از درون یک شرکت به یک شرکت عرضه‌کننده کالا بدون توجه به محل اقامت آن اشاره می‌نماید. برون‌سپاری در اقتصاد مدرن شیوع پیدا کرده و در ایالات متحده در قرن بیست‌ویکم همگانی شده است.»
درباره دلایل برون‌سپاری آمده است: «برون‌سپاری دلایل متعددی دارد. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: اجتناب از مقررات سنگین، مالیات‌های بالا، هزینه‌های بالای انرژی و هزینه‌های غیرمنطقی مرتبط با منافع تعریف شده در قرارداد کار اتحادیه و مالیات برای منافع اجباری دولت، افزایش رشد ناخالص شرکت در اثر اقدام به برون‌سپاری، افزایش سود کوتاه‌مدت به دلیل کاهش هزینه‌های کوتاه‌مدت، کاهش هزینه‌های کارگری، کاهش هزینه‌های غیرمنتظره برای آموزش کارگران، هزینه‌های پایین‌تر نظارتی و غیر آن‌ها.»
سازگاری آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و ایفای نقش سازنده آن در جامعه قرن بیست‌ویکم الزاماتی دارد که برخی از آن‌ها‌ عبارت‌‌اند از:
* اتخاذ رویکرد برنامه‌ریزی درسی منطقه‌ای، محیطی و مشارکتی و پرهیز از رویکرد بالا به پایین و متمرکز برنامه‌ریزی درسی این آموزش‌‌ها.
*تلفیق آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بلندمدت و مهارت‌آموزی‌های کوتاه‌مدت
* بهره‌گیری از رویکرد تولیدمحوری و تجاری‌سازی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای
در تشریح مورد آخر آمده است: «هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای، به‌ویژه در نظام آموزش رسمی کشور، از نظر رشدشناختی، اجتماعی و اخلاقی در مراحل بالای رشدی قرار دارند و می‌توانند همانند یک نیروی انسانی مولد باشند. تولیدات آن‌ها نیز با اعمال استانداردهای لازم و دقت‌نظر بیشتر قابل فروش خواهد بود. بنابراین نیاز است تا نگاه به هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای از مکانی آموزشی به مکانی آموزشی- تولیدی تغییر یابد و به مدیران هنرستان‌ها در زمینة فروش محصولات هنرجویان، هزینة درآمدهای حاصل از آن برای بهبود و ارتقای تجهیزات و امکانات هنرستان و غیر آن‌ها اختیار داده شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شماره 38، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۸۴۰
کد خبر : ۱,۹۳۰
ناشناس
۱۳۹۴/۰۲/۲۰
5
0
0

عالی بود


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید